‘Betere privacybescherming levert concurrentieel voordeel op’

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Het is niet omdat onze Europese privacywetgeving binnenkort wordt aangescherpt en gestroomlijnd, dat we onze bedrijven een concurrentieel nadeel bezorgen, wel integendeel. Dat was het discours dat eurocommissaris voor de Digitale Agenda Neelie Kroes verdedigde tijdens een debat op de Cebit-beurs in Hannover, getiteld “Personal Data: the currency of the digital world?”. “Bescherming van privacygevoelige data levert bedrijven concurrentieel voordeel op. Zij zullen, net omdat zij vertrouwen en transparantie hoog in het vaandel dragen, meer klanten aantrekken”, zo stelde Kroes.

Het is niet omdat onze Europese privacywetgeving binnenkort wordt aangescherpt en gestroomlijnd, dat we onze bedrijven een concurrentieel nadeel bezorgen, wel integendeel. Dat was het discours dat eurocommissaris voor de Digitale Agenda Neelie Kroes verdedigde tijdens een debat op de Cebit-beurs in Hannover, getiteld “Personal Data: the currency of the digital world?”.

“Bescherming van privacygevoelige data levert bedrijven concurrentieel voordeel op. Zij zullen, net omdat zij vertrouwen en transparantie hoog in het vaandel dragen, meer klanten aantrekken”, zo stelde Kroes. Ze kreeg een punt uit de nieuwe Europese ontwerpverordening rond privacy voorgeschoteld, waaruit mocht blijken dat bedrijven verplicht zullen worden om persoonlijke data van gebruikers door te sturen naar concurrenten, als die gebruikers daar zelf om vragen. De vraag die daarop volgde suggereerde dat dat innovatie – bijvoorbeeld de creatie van innovatieve mobiele of online concepten – zou fnuiken.

Kroes bleek het daar grondig mee oneens en werd bijgetreden door Peter Schaar, de Duitse federale privacycommissaris. “‘Portability’ van gegevens is goed voor de concurrentie en dus voor innovatie. Niemand heeft er baat bij dat klanten de slaaf zijn van een bepaald bedrijf of een bepaalde dienst, want dan beweegt er niks meer en is innovatie onbestaande. Het is de consument die bedrijven aanzet tot innovatie.” Lutz Heuser, cto van het Zwitserse securitybedrijf AGT Group, voegde wel een nuance toe: “Er moet een duidelijk verschil gemaakt worden tussen de persoonlijke gegevens van een klant en de aanpak van die data door het bedrijf. Dat laatste kan natuurlijk wel een concurrentieel voordeel opleveren en kan dus onder geen beding doorgespeeld worden.”

Facebook Overigens viel tijdens het debat op hoe lief en meegaand Neelie Kroes en Richard Allen, director of policy in Europa voor Facebook, voor elkaar waren. Allen noemde de komende Europese privacyregelgeving gewoon een “evolutie van het bestaande kader”. Hij stelde zelfs dat het principe van ‘one stop shop’ – één privacyaanspreekpunt voor elk bedrijf – voordelig was voor Facebook, omdat voor het bedrijf zou betekenen dat alle privacyklachten in Ierland (het Europese hoofdkwartier van Facebook ligt in Dublin, nvdr) zouden worden behandeld. Hij noemde de invoering van een eenvormige Europese privacywetgeving bovendien een stimulans voor ondernemerschap. “Er is gewoon nood aan transparante regels die over het hele Europese grondgebied gelden, zodat een individu een bedrijf kan oprichten binnen dat ene wetgevend kader.”

Ook voor de consumenten moet er duidelijkheid zijn, benadrukte Kroes. “Ze moeten de zekerheid hebben dat zij de controle hebben over hun persoonlijke gegevens. Dan pas creëer je vertrouwen in digitale media.” Heuser pleitte ervoor om bijvoorbeeld bij elke online ‘transactie’ met persoonlijke gegevens in één korte pagina duidelijk te maken wat voor de gebruiker de privacygevolgen zijn, een stelling die zelfs Richard Allen ondersteunde. “Die best practices proberen we bij Facebook ook in te voeren en te handhaven.” Hij vond wel dat er in Europa werk gemaakt zou moeten gemaakt worden van wat meer ‘mediageletterdheid’. “Die opvoeding en opleiding is essentieel, zodat gebruikers vaak onschuldige uitwisseling van informatie niet dramatischer maken dan die in realiteit is.”

De titel van het debat – de vraag of persoonlijke data de munteenheid en betaalmiddel op het internet zijn – vond Allen evenmin correct. “Het gaat ons om vrije sociale interactie op het web en het uitwisselen van persoonlijke data is daarvan gewoon een gevolg. Facebook maakt die vrije uitwisseling van gegevens mogelijk, maar probeert daar natuurlijk wel een leefbaar businessmodel rond te bouwen.” Ons geen probleem, zo werd de cirkel rondgemaakt door Peter Schaar, “zolang er transparantie is en de controle over de data wordt teruggegeven aan de gebruiker.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content