BI voor alle luchtvaartmaatschappijen

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

In business intelligence investeren alle luchtvaartmaatschappijen, naast bijkomende verkoopkanalen en mobiele diensten, aldus de ‘2013 Airline IT survey’ van SITA.

Naast de vliegtuigen die onderhand vliegende computers zijn geworden, groeit en bloeit de sector van het luchttranspor ij gratie van de ict ter ondersteuning van de vele diensten in verkoop en de operationele werking. Als technologiebedrijf van de luchtvaartsector besprak Sita op zijn recent event in Brussel de resultaten van de vijftiende ‘Airline IT Trend survey’. Uit de resultaten blijken drie belangrijke trends, in casu ‘business intelligence’, de uitbouw van directe verkoopkanalen voor het aanbieden van bijkomende diensten en de ontwikkeling van mobiele diensten. In de luchtvaartsector groeien de ict-investeringen nog steeds, aldus SITA, en meer dan de helft van de respondenten meent dat die groei zal aanhouden, in het bijzonder in het (Verre) Oosten (in tegenstelling tot dalingen in Europa en Noord Amerika).

100% BI

SITA meldt dat voor het eerst letterlijk alle respondenten (100%) een zelfde technologie aangaven als een ‘top investment priority’, in casu ‘business intelligence’ (BI). Naast verkoop en marketing, moet BI ook een betere kijk op de operationele toestand in een bedrijf bieden, en zorgen voor een betere reisbelevenis door de passagier. Zo zou een betere kijk op het reële vliegverkeer en de mogelijkheid sneller en efficiënter te reageren een belangrijke besparing inzake brandstofkosten kunnen opleveren, ondanks de grotere uitdaging om hiervoor de nodige data bij elkaar te krijgen. Wat een betere reisbelevenis voor de passagier betreft, wordt gedacht aan (mobiele) diensten inzake verwittigingen inzake vluchtveranderingen, het opvolgen van bagage en een betere dienstverlening door info over passagiersvoorkeuren ter beschikking te stellen van het cabinepersoneel.

Een tweede focus is de ict-ondersteuning van rechtstreekse verkoopkanalen waarin bijkomende diensten worden aangeboden aan reizigers (ancillary sales channels). Het is de bedoeling die aan te bieden op de punten wanneer de reiziger daar nood kan aan hebben, en dat vanaf het ogenblik waarop de reis wordt gepland, als tijdens en na de vlucht (bijvoorbeeld om snel transport naar een hotel of wat te regelen), in een ‘end to end’ opvolging van de passagier. Een mooi voorbeeld was Aer Lingus aanbod voor reizigers om voor het vertrek tegen een meerprijs een betere ‘in flight’ maaltijd (Sky Deli) te bestellen. Verkoop van bijkomende diensten is vandaag al gemiddeld goed voor ongeveer 20 tot 25 procent van de totale omzet van een luchtvaartmaatschappij.

Mobiele diensten

Voorts wordt ook uitdrukkelijk gewerkt aan de ontwikkeling van mobiele diensten, waarvoor een verdrievoudiging tussen 2009 en 2016 wordt verwacht. Daarbij wordt onder meer gewerkt aan mobiele boarding passen. Uitdagingen hier zijn onder meer beslissingen inzake waar deze info (in welke ‘digital wallet’) deze informatie zal worden opgeslagen. Een en ander zal daarbij ook afhangen van de penetratiegraad van ‘slimme’ mobiele systemen zoals smartphones en tablets in een bepaalde markt. Ook zullen mobiele diensten nog meer moeten worden geïntegreerd in de processen van de werknemers van het bedrijf.

Uit een en ander blijkt overigens wel dat hierbij wel overwegend aan een betere reisbelevenis voor de ‘premium’ reiziger wordt gedacht. De luchtvaartmaatschappijen zullen reizigers meer keuzes (moeten) bieden over wanneer hij of zij wil eten, slapen, zich ontspannen, naast toegang tot internet en dies meer. In een presentatie van Shashank Nigam, ceo van SimpliFlying, werd ronduit opgeroepen met sociale media te stoppen, als een bedrijf niet meer gebruik maakt van de beschikbare gegevens dan alleen maar om wat de ‘mood’ rond het bedrijf te smaken. Luchtvaartmaatschappijen moeten meer proactief gebruik maken van die info voor aanbiedingen en interactie met de passagiers, en kunnen daarbij nog wat leren van de ‘retail’ sector.

In het blad vindt u deze week een dossier ‘ICT in de reissector’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content