Bijna 100.000 reizigers betalen via sms bij De Lijn

Zes maanden na de lancering van het sms-ticket in heel Vlaanderen heeft vervoersmaatschappij De Lijn zowat 400.000 sms-tickets verkocht.

Zes maanden na de lancering van het sms-ticket in heel Vlaanderen heeft vervoersmaatschappij De Lijn zowat 400.000 sms-tickets verkocht.

Bijna 100.000 reizigers hebben al een of meerdere ritten met de gsm betaald, zo meldt De Lijn. De maatschappij onderhandelt met de gsm-operatoren Base en Mobistar over een uitbreiding van het systeem.

Met het sms-ticket, dat voorlopig alleen beschikbaar is via Proximus, wil De Lijn haar reizigers een goedkoper alternatief bieden voor een biljet bij de chauffeur en stipter kunnen rijden, luidt het in een persbericht.

Sinds 1 februari, toen het sms-ticketingsysteem in heel Vlaanderen beschikbaar werd, heeft De Lijn 394.013 sms-tickets verkocht, of gemiddeld 2.200 per dag. De meeste sms-tickets worden aangevraagd op vrijdag. Op weekdagen piekt de verkoop tussen 16 en 17 uur.

Meer dan de helft van de sms-tickets (52 procent) wordt in de provincie Antwerpen verkocht. Dan volgt Oost-Vlaanderen met 25 procent. Dat deze twee provincies het best scoren is niet toevallig: het sms-ticket werd meer dan twee jaar getest op de stadsnetten van Antwerpen en Gent. Vlaams-Brabant is nog goed voor 11 procent, West-Vlaanderen voor 8 procent en Limburg voor 4 procent.

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zei in april dat ze verwacht dat Base en Mobistar nog dit jaar zullen instappen in het sms-ticketingsysteem van De Lijn.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content