‘Bijna 100% van de intelligente auto’s is kwetsbaar’

© iStock

Volgens de Amerikaanse senator Ed Markey zijn bijna alle connected cars op de markt kwetsbaar voor potentiële hackers, die persoonlijke gegevens kunnen stelen of de controle over het voertuig kunnen overnemen.

Volgens een rapport dat het team van de democratische senator Ed Markey opmaakte op basis van gegevens van 16 autobouwers, zitten er gebreken in de veiligheid van ‘bijna 100% van de intelligente voertuigen op de markt’.

‘Ook al zijn we nog nooit zo verbonden geweest met het internet, blijven onze informaticasystemen en gegevens grotendeels onbeschermd’, aldus Markey, die verklaart ‘dat de bouwers hun werk niet gedaan hebben om ons te beschermen’.

‘Er is een duidelijk gebrek aan aangepaste veiligheidsmaatregelen om bestuurders te beschermen tegen hackers die de controle over een voertuig kunnen overnemen of de persoonlijk gegevens van een bestuurder willen verzamelen en gebruiken’, staat in het rapport te lezen. Hackers kunnen toegang krijgen tot het voertuig via draadloze verbindingen met Bluetooth, het rijhulpsysteem OnStar, een virus op een Android-smartphone die met het voertuig verbonden is of zelfs met een besmette CD die gelezen kan worden door het audiosysteem van de auto.

Het rapport maakt ook gewag van vroegere studies die aantonen hoe hackers de controle kunnen overnemen over sommige populaire auto’s om ze op brutale wijze te doen versnellen, draaien, claxonneren, afremmen, de koplampen aan en uit te zetten, de weergave van de snelheidsmeter te wijzigen… Sommige intelligente auto’s kunnen ook illegaal gegevens verzamelen over het rijgedrag.

Markey is van oordeel dat de bouwers weinig of geen maatregelen genomen hebben na studies uit 2013 en 2014 die de gebreken in het veiligheidssysteem al blootlegden.

Hoewel twee allianties van bouwers onlangs een gedragscode ingevoerd hebben, is hun verklaring volgens het rapport onvoldoende duidelijk. ‘Er is nood aan een sterke bescherming van privégegevens van gebruikers en een sterke veiligheid van de auto’s om het vertrouwen van onze klanten te behouden’, geeft de Alliance of Automobile Manufacturers (AAM) aan. ‘De bouwers hebben zich geëngageerd om een betere bescherming te bieden voor de gevoeligste informatie en willen zelfs verder gaan dan gelijkaardige principes uit andere sectoren’, verklaart een verantwoordelijke van de alliantie.

Het rapport is gebaseerd op gegevens van BMW, Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Subaru, Toyota, Volkswagen en Volvo.

(Belga/CB/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content