Bijna 6 op de 10 Vlamingen heeft een smartphone

© Reuters
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De smartphone en tablet zetten hun opmars verder, terwijl andere digitale media in Vlaanderen een saturatiepunt hebben bereikt. Dat blijkt uit de jongste Digimeter-studie van onderzoekscentrum iMinds.

De meeste technologieën voor digitale mediaconsumptie (digitale tv, game consoles, laptop, internet, desktop, …) hebben in Vlaanderen hun saturatiepunt bereikt. Enkel smartphones en tablets zetten hun gestage opmars verder, zo blijkt uit de jongste Digimeter-studie van onderzoekscentrum iMinds onder 2.000 Vlamingen.

57% van de ondervraagden heeft nu een smartphone. Dat is een stijging met 10 procent vergeleken met 2013. Dat betekent dat er nu voor het eerst meer Vlamingen zijn met een smartphone dan met een klassieke mobiele telefoon. “We zijn een versnelde inhaalbeweging aan het maken, maar vergeleken met onze buurlanden hebben we wat de smartphone-penetratie betreft nog steeds een achterstand”, weet research director Lieven De Marez van het MICT/iMinds . In Duitsland en Frankrijk bedraagt de smartphone-penetratie bijvoorbeeld 67 procent (bron: Comscore). In Nederland is dat zelfs 72% (bron: Telecompaper).

Meer dan de helft heeft een tablet

Wat tablets betreft scoort volgens De Marez ons land daarentegen beter dan onze buurlanden. 55,8% van de Vlamingen heeft toegang tot een tablet in hun gezin: een stijging met 14 procent vergeleken met 2013. “Maar opmerkelijk is dat 8 procent van de tablet-eigenaars zegt dat hij of zij géén gebruik maakt van die tablet, omdat het toestel bijvoorbeeld voor de kinderen gekocht is”, zegt De Marez. Dat wil zeggen dat 51,5 procent van de Vlaamse bevolking minstens één tablet in huis heeft die hij of zij ook zelf gebruikt. 20,6% van de ondervraagden heeft meerdere tablets: 2,1% zelfs meer dan drie in het gezin.

Bovendien lijkt de tablethonger bij de Vlaming nog niet gestild. 19 procent zegt een nieuwe tablet te overwegen in de komende 12 maand. “En wat opmerkelijk is, is dat die aankoopintentie er ook is bij zij die al een tablet hebben. Het bewijst dat het multiscreen-gezin in Vlaanderen een realiteit is”, zegt De Marez.

Mobiele abonnementen groeien niet mee

Minder goed nieuws allicht voor de mobiele operatoren, is dat het aantal abonnementen voor mobiele data niet evenredig meegroeit met het aantal smartphones en tablets. In het geval van tablets is amper 15 procent uitgerust met een 3G- of 4G-simkaart. Dat wil zeggen dat de overgrote meerderheid van de tablets beroep doet op wifi en volgens de onderzoekers daarom eerder een ‘vaste plaats’ in het huishouden opeist. 7 op de 10 smartphone-bezitters neemt er ook een mobiel abonnement bij voor ‘on-the-go’ internet – bijvoorbeeld om nieuws te lezen.

“Die mobiele nieuwsconsumptie is duidelijk het stadium van de ‘early adopters’ ontgroeid. Bijna een kwart van de Vlamingen gebruikt dagelijks een mobiel toestel om het nieuws te volgen”, zegt De Marez. Wie er de cim-cijfers met het aantal verkochte digitale abonnementen van de kranten en magazines bij neemt, moet echter vaststellen dat die aantallen nog steeds erg beperkt zijn. Anders gezegd: de Vlaming leest vooralsnog hoofdzakelijk gratis nieuws op zijn mobiele toestellen.

Meer informatie over het zevende Digimeter-rapport vindt u op

http://www.iminds.be/digimeter

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content