‘Bing kopieert Google-zoekresultaten’

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

In internetland is grote heisa ontstaan na een ‘valstrik’-actie van Google voor de Microsoft-zoekmachine Bing. Google zegt met de actie te bewijzen dat Bing zijn zoekresultaten aanpast en optimaliseert op basis van de resultaten die de Google-zoekmachine toont. De zoekreus spreekt van kopiëren en plagiaat. Microsoft weigert van ‘kopiëren’ te spreken. Het nieuws stond eerst te lezen op de blog Search Engine Land. Google merkte dat de resultaten van Bing vaak vergelijkbaar waren met die van de eigen zoekmotor. Om na te gaan of er geen vals spel gaande was, zette Google een valstrik op voor Bing.

In internetland is grote heisa ontstaan na een ‘valstrik’-actie van Google voor de Microsoft-zoekmachine Bing. Google zegt met de actie te bewijzen dat Bing zijn zoekresultaten aanpast en optimaliseert op basis van de resultaten die de Google-zoekmachine toont. De zoekreus spreekt van kopiëren en plagiaat. Microsoft weigert van ‘kopiëren’ te spreken.

Het nieuws stond eerst te lezen op de blog Search Engine Land. Google merkte dat de resultaten van Bing vaak vergelijkbaar waren met die van de eigen zoekmotor. Om na te gaan of er geen vals spel gaande was, zette Google een valstrik op voor Bing. Bij onwaarschijnlijke zoekwoorden (vb. hiybbprqag) leverde Google resultaten die er totaal niks mee te maken. Om dan te merken dat weinig later hetzelfde resultaat bij de Microsoft-zoekmotor opdook.

Google concludeert dat Bing de Google-resultaten oppikt via Microsoft-tools als Suggested Sites (in Internet Explorer 8) en de Bing Bar. “Anders gesteld,” zo lezen we op de Google Blog, “sommige Bing-resultaten zien er almaar meer uit als een onvolledige, muffe versie van de Google-resultaten, een goedkope imitatie.” Google vraagt dat dergelijke praktijken worden stopgezet. Het vergelijkt Microsoft onder meer met een student die afkijkt bij een examen.

Dat zoekresultaten via eigen tools worden opgepikt, wordt niet ontkend door Microsoft, maar het wilt niet van kopiëren spreken. Het bedrijf stelt op de eigen blog dat het “opt-in klantendata gebruikt als één van de vele inputs om onze gebruikservaring te verbeteren.” De actie van Google is volgens de softwarereus “een stunt uit een spionageromannetje om extreme uitschieters te genereren in tail query ranking”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content