BIPT: ‘Consumenten kunnen aanzienlijk besparen op telecomuitgaven’

© Getty Images

Consumenten kunnen aanzienlijk besparen op uitgaven voor telecommunicatiediensten, onder meer door beter hun gewenste diensten af te bakenen en door regelmatig de op de markt beschikbare telecomaanbiedingen te vergelijken. Dat blijkt uit een rapport van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT).

Elk jaar stelt het BIPT vast dat in België de prijzen voor telecomdiensten over het algemeen vrij hoog zijn in vergelijking met de buurlanden. Om de oefening te concretiseren, stelden de onderzoekers van het BIPT in de gebruikte methodologie de behoeften van consumenten centraal. Dat gebeurde aan de hand van tien gezinnen met gedifferentieerde profielen om een breed en gevarieerd beeld van de markt te geven. De onderzoekers hielden ook rekening met alle plannen die in de tariefvergelijker BesteTarief.be opgenomen zijn.

Historische merken

Wat de mobiele diensten betreft, stelt het BIPT vast dat er flink bespaard kan worden door alle beschikbare aanbiedingen te vergelijken en door de concurrentie meer te laten spelen. Op het vlak van de marktaandelen lijkt het alsof er op de Belgische markt maar drie merken aanwezig zijn: Proximus, Orange en Telenet/BASE. Die merken bezitten bijna negentig procent van het mobiele klantenbestand, terwijl alternatieve spelers (zogenaamde MVNO’s) en lagekostenmerken van de grote spelers maar net iets meer dan tien procent in handen hebben.

De historische merken van de grote operatoren behoren vaak, maar niet systematisch, tot de duurste van de markt. Volgens het BIPT is er soms zelfs een aanmerkelijk verschil in vergelijking met de MVNO’s en de lagekostenmerken. Overstappen naar die laatste diensten kan de factuur voor drie van de vier bestudeerde profielen gemiddeld met vijftig euro tot meer dan honderd euro per jaar doen dalen.

Vaste diensten

De studie heeft ook aandacht voor vaste diensten. Consumenten kunnen ook daar jaarlijks veel besparen door niet alleen regelmatig alle beschikbare telecomaanbiedingen op de markt te vergelijken, maar ook door hun behoeften beter af te bakenen zodat ze enkel de voor hen noodzakelkijke diensten afnemen. ‘Het regelmatig vergelijken van de tariefplannen en het oplijsten van de gewenste diensten zorgt voor een grotere verandering van tariefplan en/of operator, waardoor de concurrentie volop kan worden aangemoedigd’, benadrukken de onderzoekers.

Zo kan het gebruik van een ander merk dan Proximus, Telenet of VOO de factuur voor sommige profielen gemiddeld met maximaal 215 euro per jaar doen dalen.

Het BIPT voegt er nog aan toe dat consumenten ook hun keuzemogelijkheden kunnen verruimen door leveranciers te ‘mengen’. Dat kan door bijvoorbeeld verschillende leveranciers te nemen voor de vaste en mobiele behoeften.

Partner Content