BlackBerry keert terug naar het toetsenbord

© Bloomberg
Pieterjan Van Leemputten

Blackberry wil zich opnieuw op de zakelijke gebruiker richten. Dat wil zeggen dat het bedrijf opnieuw hoofdzakelijk toestellen met het iconische toetsenbord zal uitbrengen.

Blackberry wil zich opnieuw op de zakelijke gebruiker richten. Dat wil zeggen dat het bedrijf opnieuw hoofdzakelijk toestellen met het iconische toetsenbord zal uitbrengen.

John Chen, interim CEO van de telefoonmaker, spreekt op CES over de nieuwe strategie van het bedrijf. In een interview met Bloomberg legt hij uit hoe het bedrijf opnieuw, maar niet exclusief, toestellen met toetsenborden wil uitbrengen. “Persoonlijk hou ik enorm van keyboards” zegt Chen tegen het persbureau. “Het zal niet exclusief zijn, maar wel hoofdzakelijk.”

Toeval wil dat Blackberry net deze week het bedrijfje Typo heeft aangeklaagd voor een Blackberry-achtig toetsenbord dat je op een iPhone kan zetten. Maar Chen beperkte zijn commentaar over de zaak.

De Blackberry werd jarenlang gekenmerkt door zijn volledig toetsenbord wat erg in trek was voor wie regelmatig tekst moest intikken op het toestel. Maar met de opkomst van aanraakschermen waagde het bedrijf zich meer op de markt van smartphones met een groot aanraakscherm. Daar moest het echter het onderspit delven voor meer consumentgerichte toestellen zoals de iPhone of de Samsung Galaxy.

In het gesprek komt ook de samenwerking met Foxconn aan bod. Blackberry hield die stap lange tijd af, maar gaat nu toch de productie outsourcen naar Mexico en Indonesië.

BlackBerry moest de afgelopen jaren zware klappen incasseren en ging in het derde kwartaal van afgelopen jaar voor 4,4 miljard dollar in het rood. Maar Chen kijkt vooruit en het bedrijf verwacht door zijn nieuwe aanpak tegen maart 2016 weer winstgevend te zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content