'NASA heeft een gebrekkige acquisitie uitgevoerd en de doelpalen op het laatste moment verplaatst', aldus Blue Origin in een verklaring aan persbureau AFP. Het besluit 'elimineert kansen voor concurrentie, verkleint de bevoorradingsbasis aanzienlijk, en vertraagt niet alleen, maar brengt ook de terugkeer van Amerika naar de maan in gevaar'. Reden voor het particuliere ruimtevaartbedrijf om protest in te dienen bij toezichthouder GAO van het Amerikaanse Congres.

NASA maakte ruim een week geleden bekend om voor het bedrijf van Tesla-oprichter Elon Musk te kiezen en SpaceX een contract van 2,9 miljard dollar toe te kennen om Starship te ontwikkelen. Maar Blue Origin voerde aan dat NASA de risico's die gepaard gaan met de keuze voor SpaceX's 'geheel nieuwe draagraket' verkeerd heeft ingeschat. Daar zouden de nodige risico's aan kleven en de ontwikkeling ervan duurt volgens het bedrijf langer dan verwacht.

'Geen back-upplan'

Tot nog toe waren onbemande testvluchten met Starship niet succesvol. Bij landingspogingen eindigden de ruimtevaartuigen in een grote vuurbal. Onlangs kondigde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA een onderzoek aan naar de veiligheid bij enkele mislukte tests. Blue Origin vindt dat NASA door nu alleen maar voor SpaceX te kiezen het maanproject in de waagschaal legt omdat er geen back-upplan is. Bovendien wordt hiermee in de ogen van het bedrijf een potentieel monopolie gecreëerd voor alle toekomstige NASA-verkenningsmissies.

Bezos, de oprichter van e-commercegigant Amazon, wilde het contract samen met luchtvaart- en defensieconcerns Lockheed Martin, Northrop Grumman en Draper binnenhalen. Hij hoopt via GAO de druk op NASA op te voeren om het eerdere besluit om voor SpaceX te kiezen, in te trekken.

'NASA heeft een gebrekkige acquisitie uitgevoerd en de doelpalen op het laatste moment verplaatst', aldus Blue Origin in een verklaring aan persbureau AFP. Het besluit 'elimineert kansen voor concurrentie, verkleint de bevoorradingsbasis aanzienlijk, en vertraagt niet alleen, maar brengt ook de terugkeer van Amerika naar de maan in gevaar'. Reden voor het particuliere ruimtevaartbedrijf om protest in te dienen bij toezichthouder GAO van het Amerikaanse Congres.NASA maakte ruim een week geleden bekend om voor het bedrijf van Tesla-oprichter Elon Musk te kiezen en SpaceX een contract van 2,9 miljard dollar toe te kennen om Starship te ontwikkelen. Maar Blue Origin voerde aan dat NASA de risico's die gepaard gaan met de keuze voor SpaceX's 'geheel nieuwe draagraket' verkeerd heeft ingeschat. Daar zouden de nodige risico's aan kleven en de ontwikkeling ervan duurt volgens het bedrijf langer dan verwacht.Tot nog toe waren onbemande testvluchten met Starship niet succesvol. Bij landingspogingen eindigden de ruimtevaartuigen in een grote vuurbal. Onlangs kondigde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA een onderzoek aan naar de veiligheid bij enkele mislukte tests. Blue Origin vindt dat NASA door nu alleen maar voor SpaceX te kiezen het maanproject in de waagschaal legt omdat er geen back-upplan is. Bovendien wordt hiermee in de ogen van het bedrijf een potentieel monopolie gecreëerd voor alle toekomstige NASA-verkenningsmissies.Bezos, de oprichter van e-commercegigant Amazon, wilde het contract samen met luchtvaart- en defensieconcerns Lockheed Martin, Northrop Grumman en Draper binnenhalen. Hij hoopt via GAO de druk op NASA op te voeren om het eerdere besluit om voor SpaceX te kiezen, in te trekken.