'Wij hebben van Bol.com B.V. een melding binnen gekregen dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden', staat te lezen in een fake e-mail die in naam van de internetbetaaldienst iDeal werd uitgestuurd. Alleen: ontvangers van de kwaadwillige mail hadden helemaal geen bestelling geplaatst bij Bol.com. Om de zogezegde transactie te annuleren, moesten ze via een valse (maar wel perfect nagebouwde) website van ABN Amro hun bankgegevens invoeren. Dat stelde de oplichters in staat hun rekeningen te plunderen.

'De klantgegevens van Bol.com zijn niet in het gedrag gekomen. Er is enkel misbruik gemaakt van de merknaam Bol.com', zegt Jan Huysmans, Belgisch directeur van de internetwinkel, in het VTM-nieuws.

Hoeveel slachtoffers de oplichters al hebben gemaakt is nog niet bekend.

'Wij hebben van Bol.com B.V. een melding binnen gekregen dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden', staat te lezen in een fake e-mail die in naam van de internetbetaaldienst iDeal werd uitgestuurd. Alleen: ontvangers van de kwaadwillige mail hadden helemaal geen bestelling geplaatst bij Bol.com. Om de zogezegde transactie te annuleren, moesten ze via een valse (maar wel perfect nagebouwde) website van ABN Amro hun bankgegevens invoeren. Dat stelde de oplichters in staat hun rekeningen te plunderen. 'De klantgegevens van Bol.com zijn niet in het gedrag gekomen. Er is enkel misbruik gemaakt van de merknaam Bol.com', zegt Jan Huysmans, Belgisch directeur van de internetwinkel, in het VTM-nieuws. Hoeveel slachtoffers de oplichters al hebben gemaakt is nog niet bekend.