Bruno Segers geeft Facebook de middenvinger

Pieterjan Van Leemputten

Ondernemer Bruno Segers heeft genoeg van Facebook. Dat het bedrijf nu ook je foto’s doorzoekbaar maakt voor adverteerders is de druppel om voortaan weg te blijven van Amerikaans monopoliegedrag.

Ondernemer Bruno Segers heeft genoeg van Facebook. Dat het bedrijf nu ook je foto’s doorzoekbaar maakt voor adverteerders is de druppel om voortaan weg te blijven van Amerikaans monopoliegedrag.

In een blogpost maakt de oprichter van IrisPact zich kwaad over het feit dat bedrijven als Google en Facebook zich als digitale mensenhandelaars gedragen. Geen nieuwe trend, maar toen hij (naar eigen zeggen op onze eigen website) las dat Facebook foto’s zou gaan digitaliseren voor adverteerders liep de emmer over. Sinds vanmorgen is zijn facebookprofiel niet langer te vinden op de sociale netwerksite.

“Ik ben geen social media basher, ik gebruik ze en ik ben gevormd door technologie. Maar ik heb in mijn blogtekst bewust het woord digitale mensenhandel gebruikt omdat Google en Facebook niet enkel je gedrag digitaliseren, maar ook menselijke eigenschappen zoals je stem en je iris gaan bewaren en vermarkten.”

Segers heeft geen ambitie om de witte ridder uit te hangen, maar wil met zijn vertrek een punt maken. “We moeten proberen om een beweging in gang te krijgen. Het gaat niet alleen privacy maar over het feit dat jij en ik al zo vaak gegevens hebben ingevuld dat privacy verdwijnt en zaken als identity theft vaker voorkomen. Ik denk niet dat de jeugd daar vandaag wakker van ligt, maar vroeg of laat zullen ze zichzelf tegenkomen. Dus we moeten proberen hen hiervoor te sensibiliseren.”

De ex-topman van RealDolmen spreekt weliswaar deels met een eigen idee in het achterhoofd. Met IrisPact werkt hij momenteel aan een dienst om veilig te kunnen handelen op internet met behoud van je eigen privacy. Al gaat het wat Facebook betreft om het groter geheel. “Het internet werd net bedacht om alles te herverdelen maar vandaag zit al onze data bij Facebook of Google. Ik heb geen probleem met monopolisten, maar wel met bedrijven die zich als monopolist gedragen.”

Schrik om publiek te verliezen heeft Segers niet. “Voor het publiek moet je het niet doen, er is ook nog Twitter en andere kanalen. Maar het werd tijd om een punt te maken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content