Btw-dienst kan dossiers niet raadplegen

De Brusselse btw-administratie kan 70 procent van haar dossiers niet meer raadplegen. De papieren documenten zijn naar de scanningscentra van de fiscus gestuurd, maar het programma om ze elektronisch te kunnen bekijken, werkt niet.

De Brusselse btw-administratie kan 70 procent van haar dossiers niet meer raadplegen. De papieren documenten zijn naar de scanningscentra van de fiscus gestuurd, maar het programma om ze elektronisch te kunnen bekijken, werkt niet. Het feit dat de dossiers niet kunnen geraadpleegd worden, betekent dat de fiscus ook een pak geld dreigt te verliezen, zo schrijft De Morgen. Eind december kregen de Brusselse btw-ambtenaren te horen dat al hun dossiers geïnformatiseerd zouden worden. Op 31 januari vertrokken de eerste dossiers.

De bedoeling was dat de ambtenaren ze enkele weken later via hun pc zouden kunnen raadplegen. Maar door softwareproblemen met het computerprogramma om ze elektronisch te bekijken, is dat nog steeds niet het geval.

“Het enige wat wij weten, is dat de dossiers naar Mechelen en Namen zijn gestuurd. Dat er een week of twee weken tussen zit voor we ze op onze computer kunnen bekijken, kan ik begrijpen. Maar ze zijn al meer dan drie maanden weg”, merkt een btw-ambtenaar op die liever anoniem blijft.

Ondertussen is 70 procent van alle dossiers naar de scanningscentra gestuurd. De situatie leidt tot problemen op het terrein. “We moeten btw-dossiers controleren zonder dossier. Als er twee jaar geleden een controle is geweest dan weten we niet welke opmerkingen of afspraken er zijn gemaakt. Als je geen dossier hebt, kun je niet veel doen.”

Vooral in de ontvangkantoren wordt de toestand stilaan problematisch.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content