De burgerlijke stand is het register, doorgaans per gemeente, dat gegevens bijhoudt over zaken als huwelijken, geboortes, overlijdens en andere personenzaken. Die documenten zijn doorgaans enkel opvraagbaar in je eigen gemeente en dat zal binnen een jaar veranderen.

De bedoeling is dat de akten vanaf 1 januari 2018 in elke gemeente opvraagbaar zijn. Later wordt het ook mogelijk om die digitaal te ontvangen. Vanaf dat jaar zullen nieuwe akten standaard digitaal worden aangemaakt.

De digitalisering staat al even op de agenda. Vorig jaar schreef Data News nog (blauw kader onderaan) hoe de burgerlijke stand feitelijk een lokale bevoegdheid is, en dus via 589 individuele registers opereert, maar via een creatieve omweg wel nationaal beheerd kan worden. Door alles binnen één legislatuur te houden vergroot bovendien de kans dat het project vlot wordt afgerond.

Concreet gaan die 589 registers samen in één centrale Database Akten Burgerlijke Stand (DABS). Ook wordt de dubbele archivering (bij de gemeenten en de griffies van de rechtbanken) afgeschaft. Tegelijk sluiten ook 102 consulaire posten zich aan bij de database zodat de documenten ook vanuit het buitenland kunnen worden opgevraagd.

Vandaag wordt de nota voor de concrete uitwerking goedgekeurd door de regering. In de komende zes maanden wordt het voorontwerp voorgelegd aan de regering en het parlement. Onder meer ministers Koen Geens (Justitie), Didier Reyners (Buitenlandse Zaken), Jan Jambon (Binnenlandse Zaken en Veiligheid), Alexander De Croo (Digitale Agenda en Telecom), Theo Francken (Administratieve Vereenvoudiging) werkten het project uit. De bedoeling is dat er jaarlijks 9 miljoen euro wordt bespaard eens de burgerlijke stand digitaal opereert. De totale maatschappelijke besparing zou liggen op 31 miljoen euro per jaar.

De burgerlijke stand is het register, doorgaans per gemeente, dat gegevens bijhoudt over zaken als huwelijken, geboortes, overlijdens en andere personenzaken. Die documenten zijn doorgaans enkel opvraagbaar in je eigen gemeente en dat zal binnen een jaar veranderen.De bedoeling is dat de akten vanaf 1 januari 2018 in elke gemeente opvraagbaar zijn. Later wordt het ook mogelijk om die digitaal te ontvangen. Vanaf dat jaar zullen nieuwe akten standaard digitaal worden aangemaakt.De digitalisering staat al even op de agenda. Vorig jaar schreef Data News nog (blauw kader onderaan) hoe de burgerlijke stand feitelijk een lokale bevoegdheid is, en dus via 589 individuele registers opereert, maar via een creatieve omweg wel nationaal beheerd kan worden. Door alles binnen één legislatuur te houden vergroot bovendien de kans dat het project vlot wordt afgerond.Concreet gaan die 589 registers samen in één centrale Database Akten Burgerlijke Stand (DABS). Ook wordt de dubbele archivering (bij de gemeenten en de griffies van de rechtbanken) afgeschaft. Tegelijk sluiten ook 102 consulaire posten zich aan bij de database zodat de documenten ook vanuit het buitenland kunnen worden opgevraagd.Vandaag wordt de nota voor de concrete uitwerking goedgekeurd door de regering. In de komende zes maanden wordt het voorontwerp voorgelegd aan de regering en het parlement. Onder meer ministers Koen Geens (Justitie), Didier Reyners (Buitenlandse Zaken), Jan Jambon (Binnenlandse Zaken en Veiligheid), Alexander De Croo (Digitale Agenda en Telecom), Theo Francken (Administratieve Vereenvoudiging) werkten het project uit. De bedoeling is dat er jaarlijks 9 miljoen euro wordt bespaard eens de burgerlijke stand digitaal opereert. De totale maatschappelijke besparing zou liggen op 31 miljoen euro per jaar.