Uit Eurostat-cijfers van 2015 blijkt dat 9 procent van de Belgische internetgebruikers al eens geld heeft verloren door internetfraude. Daarmee zit België een stuk boven het Europese gemiddelde van 2 procent. En volgens beveiligingsbedrijven Fox-IT en Motiv klikt een op de vijf mensen nog steeds op linkjes in phishing-mailtjes. Reden voor het Centrum voor Cybersecurity om prioriteit te geven aan het fenomeen. Deze maand start ze met een grote campagne om de bevolking te leren hoe verdachte berichten te herkennen.

Links openen, bijlagen bekijken of software downloaden uit zo'n phishingbericht is een slecht idee. Het CCB raadt iedereen aan om de mail door te sturen via het adres verdacht@safeonweb.be vooraleer op de delete-knop te drukken.

"De e-mails gaan dan automatisch door een detectiesysteem. Als er een verdachte link in zit, komt die via een Europees systeem op een zwarte lijst terecht van de vier belangrijkste browsers", zegt Miguel de Bruycker, directeur van het CCB. "Als er kwaadaardige bijlages bij zouden zitten, worden de gegevens via een centraal platform ter beschikking gesteld van de producenten van antivirussoftware."

Campagne

De campagne rond phishing zal een hele maand duren. Via pamfletten en spots in kranten, op televisie en bij het openbaar vervoer zullen internetgebruikers gesensibiliseerd worden. Voor jongeren verspreidt het CCB een campagnefilmpje via sociale media. Bedrijven kunnen gratis materiaal krijgen om medewerkers, klanten en professionele contacten te wapenen. En via safeonweb.be kunnen alle internetgebruikers zelf testen hoe goed ze valse van echte berichten kunnen onderscheiden.

Uit Eurostat-cijfers van 2015 blijkt dat 9 procent van de Belgische internetgebruikers al eens geld heeft verloren door internetfraude. Daarmee zit België een stuk boven het Europese gemiddelde van 2 procent. En volgens beveiligingsbedrijven Fox-IT en Motiv klikt een op de vijf mensen nog steeds op linkjes in phishing-mailtjes. Reden voor het Centrum voor Cybersecurity om prioriteit te geven aan het fenomeen. Deze maand start ze met een grote campagne om de bevolking te leren hoe verdachte berichten te herkennen. Links openen, bijlagen bekijken of software downloaden uit zo'n phishingbericht is een slecht idee. Het CCB raadt iedereen aan om de mail door te sturen via het adres verdacht@safeonweb.be vooraleer op de delete-knop te drukken."De e-mails gaan dan automatisch door een detectiesysteem. Als er een verdachte link in zit, komt die via een Europees systeem op een zwarte lijst terecht van de vier belangrijkste browsers", zegt Miguel de Bruycker, directeur van het CCB. "Als er kwaadaardige bijlages bij zouden zitten, worden de gegevens via een centraal platform ter beschikking gesteld van de producenten van antivirussoftware." De campagne rond phishing zal een hele maand duren. Via pamfletten en spots in kranten, op televisie en bij het openbaar vervoer zullen internetgebruikers gesensibiliseerd worden. Voor jongeren verspreidt het CCB een campagnefilmpje via sociale media. Bedrijven kunnen gratis materiaal krijgen om medewerkers, klanten en professionele contacten te wapenen. En via safeonweb.be kunnen alle internetgebruikers zelf testen hoe goed ze valse van echte berichten kunnen onderscheiden.