In een district van Guangzhou, een van China's grootste steden, kunnen inwoners sinds maandag hun identiteitskaart linken aan de in Azië alomtegenwoordige berichtenapp WeChat. Volgens de website van de Hong Kong Economic Journal hebben al dertigduizend inwoners dat gedaan.

Een mini-app binnen WeChat gebruikt gezichtsherkenning om hun identiteit te verifiëren. Daarna kunnen ze hun virtuele ID-card in WeChat gebruiken voor alles waar ze nu hun traditionele identiteitskaart voor nodig hebben: inloggen bij online overheidsdiensten, een hotel boeken, tickets bestellen en andere diensten die in China identiteitscontrole vereisen. Het zou de bedoeling zijn dat het pilootproject in Guangzhou uitgerold wordt naar het volledige land, wellicht vanaf januari al.

WeChat ontstond in 2011 als een eenvoudige chatprogramma, maar is de voorbije jaren uitgegroeid tot een all-in-one platform met 980 miljoen maandelijkse gebruikers. Het is onder meer uitgerust met cloudopslag, online shopping en een component voor elektronische betalingen. Nu er ook ook een virtuele ID aan gekoppeld wordt, breidt het WeChat-ecosysteem nog uit. De maker van die app, Tencent, heeft intussen een marktwaarde die bijna zo groot is als die van Facebook.

In een district van Guangzhou, een van China's grootste steden, kunnen inwoners sinds maandag hun identiteitskaart linken aan de in Azië alomtegenwoordige berichtenapp WeChat. Volgens de website van de Hong Kong Economic Journal hebben al dertigduizend inwoners dat gedaan. Een mini-app binnen WeChat gebruikt gezichtsherkenning om hun identiteit te verifiëren. Daarna kunnen ze hun virtuele ID-card in WeChat gebruiken voor alles waar ze nu hun traditionele identiteitskaart voor nodig hebben: inloggen bij online overheidsdiensten, een hotel boeken, tickets bestellen en andere diensten die in China identiteitscontrole vereisen. Het zou de bedoeling zijn dat het pilootproject in Guangzhou uitgerold wordt naar het volledige land, wellicht vanaf januari al.WeChat ontstond in 2011 als een eenvoudige chatprogramma, maar is de voorbije jaren uitgegroeid tot een all-in-one platform met 980 miljoen maandelijkse gebruikers. Het is onder meer uitgerust met cloudopslag, online shopping en een component voor elektronische betalingen. Nu er ook ook een virtuele ID aan gekoppeld wordt, breidt het WeChat-ecosysteem nog uit. De maker van die app, Tencent, heeft intussen een marktwaarde die bijna zo groot is als die van Facebook.