De IATA, de internationale organisatie voor vliegmaatschappijen, sprak met persbureau dpa over de plannen. Bij het verband zijn 290 maatschappijen uit 120 landen aangesloten. Die bedrijven moeten in juni, op een congres in Zuid-Korea, de knoop doorhakken over de chips.

Elk jaar komen ongeveer 23 miljoen koffers en tassen op een verkeerde plek terecht na het vliegen. Het gaat om zes koffers en tassen op elke 1000 passagiers. Nu krijgen koffers een etiket met streepjescode. Als de code niet goed te lezen is, bijvoorbeeld bij het verwerken van bagage, kan het gebeuren dat een koffer onderweg verdwaalt. Het is nooit helemaal te voorkomen, maar met RFID-chips kan het aantal verloren koffers met 25 procent dalen, zegt IATA-bestuurder Andrew Price. Bovendien is beter te zien waar een koffer voor het laatst is gesignaleerd. Dat moet het makkelijker maken om de koffer terug te vinden.

Vliegmaatschappijen kunnen de RFID-chips zelf ook gebruiken. In een app kunnen ze passagiers laten zien waar hun bagage is. Delta doet dat nu bijvoorbeeld al. Volgens de IATA kan de luchtvaartsector in zeven jaar tijd bijna 4 miljard dollar besparen met RFID.