Dat moet blijken uit de labels die Apple oplegt aan apps in iOS, en die je in de App Store kunt raadplegen. Apple voerde dat systeem enkele maanden geleden in, en het dwingt ontwikkelaars om gebruikers te zeggen hoeveel 'data gelinkt aan jou' er door een app wordt verzameld. Die labels toonden eerder bijvoorbeeld al aan dat pakweg privacygevoelige berichtendienst Signal geen data verzamelt die aan de gebruiker gelinkt kan worden, terwijl een WhatsApp of Facebook Messenger een hele waslijst aan gegevens linkt, waardoor ze naar de gebruiker terugwijzen.

Sinds deze maand zijn ook de labels voor veel van Google's apps bekend. En daaruit blijkt dat de Google app bijzonder veel data vergaart. Iets waar privacygerichte zoekmachine (en concurrent van Google) DuckDuckGo vorige week graag op wees.

Browsers

Maar ook de Chrome browser komt slecht uit de cijfers wanneer je hem vergelijkt met concurrenten als Safari en Firefox, om van de DuckDuckGo browser nog maar te zwijgen. Het probleem zit hem onder meer in het feit dat Chrome je aankopen, locatie en surfgedrag niet alleen bijhoudt, maar ook linkt aan je toestel. Wat je doet op het internet met de Chrome browser, wijst dus terug naar je eigen persoon. Andere browsers houden minder van je gevoelige info bij, en linken al een heel pak minder van die data aan je toestel of je account.

Het privacylabel van Firefox., EB
Het privacylabel van Firefox. © EB
En dat van Chrome., EB
En dat van Chrome. © EB

Het gaat hier voor alle duidelijkheid over de browser. Voor diensten als Gmail en Google Docs heeft de techreus al een tijd terug afgezworen dat het die data zou gebruiken voor advertenties. Maar je surfgedrag blijft dus een belangrijke inkomstenpoot voor Google. Iets om mee rekening te houden als je bezorgd bent om je privacy.

Advertenties vs privacy

Google zit natuurlijk in een speciale positie. Het bedrijf zegt de privacy erg serieus te nemen, met onder meer veel transparantie over datavergaring in zijn mobiele besturingssysteem en zijn diensten. Daarnaast is het echter ook 's werelds grootste advertentieplatform, en het is in die positie gekomen door gigantisch veel data van gebruikers te vergaren.

Plannen van Google om zijn advertentiemarkt te verenigen met een meer privacygerichte aanpak lijken bovendien erg hard op een manier om het leven van concurrenten moeilijk te maken. Het FLoC-systeem, waarbij mensen gegroepeerd worden aan de hand van hun interesses, klinkt dan ook goed tot je merkt dat Google alle concurrerende privacysystemen wil weren uit zijn browser. De plannen riepen om die reden eerder deze week al vragen op bij de kartelwaakhond van de Verenigde Staten.

Dat moet blijken uit de labels die Apple oplegt aan apps in iOS, en die je in de App Store kunt raadplegen. Apple voerde dat systeem enkele maanden geleden in, en het dwingt ontwikkelaars om gebruikers te zeggen hoeveel 'data gelinkt aan jou' er door een app wordt verzameld. Die labels toonden eerder bijvoorbeeld al aan dat pakweg privacygevoelige berichtendienst Signal geen data verzamelt die aan de gebruiker gelinkt kan worden, terwijl een WhatsApp of Facebook Messenger een hele waslijst aan gegevens linkt, waardoor ze naar de gebruiker terugwijzen.Sinds deze maand zijn ook de labels voor veel van Google's apps bekend. En daaruit blijkt dat de Google app bijzonder veel data vergaart. Iets waar privacygerichte zoekmachine (en concurrent van Google) DuckDuckGo vorige week graag op wees. Maar ook de Chrome browser komt slecht uit de cijfers wanneer je hem vergelijkt met concurrenten als Safari en Firefox, om van de DuckDuckGo browser nog maar te zwijgen. Het probleem zit hem onder meer in het feit dat Chrome je aankopen, locatie en surfgedrag niet alleen bijhoudt, maar ook linkt aan je toestel. Wat je doet op het internet met de Chrome browser, wijst dus terug naar je eigen persoon. Andere browsers houden minder van je gevoelige info bij, en linken al een heel pak minder van die data aan je toestel of je account.Het gaat hier voor alle duidelijkheid over de browser. Voor diensten als Gmail en Google Docs heeft de techreus al een tijd terug afgezworen dat het die data zou gebruiken voor advertenties. Maar je surfgedrag blijft dus een belangrijke inkomstenpoot voor Google. Iets om mee rekening te houden als je bezorgd bent om je privacy.Google zit natuurlijk in een speciale positie. Het bedrijf zegt de privacy erg serieus te nemen, met onder meer veel transparantie over datavergaring in zijn mobiele besturingssysteem en zijn diensten. Daarnaast is het echter ook 's werelds grootste advertentieplatform, en het is in die positie gekomen door gigantisch veel data van gebruikers te vergaren. Plannen van Google om zijn advertentiemarkt te verenigen met een meer privacygerichte aanpak lijken bovendien erg hard op een manier om het leven van concurrenten moeilijk te maken. Het FLoC-systeem, waarbij mensen gegroepeerd worden aan de hand van hun interesses, klinkt dan ook goed tot je merkt dat Google alle concurrerende privacysystemen wil weren uit zijn browser. De plannen riepen om die reden eerder deze week al vragen op bij de kartelwaakhond van de Verenigde Staten.