Cisco maakt gebruik van onzekerheid rond HP

Cisco schrijft in een interne memo aan zijn medewerkers dat het bedrijf moet profiteren van de plannen van HP om zijn pc-divisie te verkopen. Volgens de memo leidt de eventuele demarche van HP niet alleen tot kleinere marges, maar ook tot prijsstijgingen van HP-producten, waaronder netwerkoplossingen.

Cisco schrijft in een interne memo aan zijn medewerkers dat het bedrijf moet profiteren van de plannen van HP om zijn pc-divisie te verkopen. Volgens de memo leidt de eventuele demarche van HP niet alleen tot kleinere marges, maar ook tot prijsstijgingen van HP-producten, waaronder netwerkoplossingen.

Cisco beweert in zijn memo dat het merk HP zwakker wordt als de pc-divisie wordt verkocht. Ook zouden ict-dienstverleners van HP kleinere marges optekenen omdat ze onder druk komen te staan, zo staat te lezen in het Cisco-document ‘HP’s PC Business Divestiture – Cisco Internal Perspective’.
Het document, dat in handen is van het Amerikaanse vakblad CRN, telt acht pagina’s en is geschreven door Cisco’s Strategic Marketing Team. Het document is doorgestuurd naar Cisco’s verkoopbaas Rob Lloyd. Hij roept zijn medewerkers in alle landen op ‘gebruik te maken van de onzekerheid die bestaat rond HP’.

In de memo staat dat HP onder Mark Hurd goede zaken kon doen vanwege een geïntrigeerde strategie. Hierbij was er sprake van lage kosten in het toeleveringskanaal (supply chain), een gecombineerde verkoop met andere HP-producten en het bedienen van een breed marktsegment.

Als de pc-divisie wegvalt, dan wordt het toeleveringskanaal ook kleiner, zo beweert Cisco. Verder lijkt het er volgens Cisco op dat HP’s nieuwe ceo Meg Whitman het beleid van Apotheker wil verderzetten, door de pc-divisie te verkopen en het Britse softwarebedrijf Autonomy voor 10,3 miljard dollar over te nemen.

Twee merken
Cisco en HP geven geen commentaar op de memo, maar Cisco zegt wel intensiever te concurreren met HP. Dat is voor de netwerkspecialist wel nodig, want HP snoept steeds meer marktaandeel af van zijn concurrent. Dat komt omdat klanten steeds vaker voor twee merken kiezen, waardoor ze kortingen kunnen bedingen. Daarnaast beweert HP dat het kostenbesparende netwerkproducten levert met open standaarden.

I.s.m. Computable

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content