Coca-Cola en KU Leuven onderzoeken big data

* © Reuters
Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Coca-Cola Services heeft aan de KU Leuven, in de onderzoeksgroep LIRIS (Leuven Institute for Research in Information Systems), een leerstoel ge-creëerd die tussen nu en 2017 onderzoek zal uitvoeren naar ‘Gaining business value out of Big Data and Predictive Analytics’. De titularissen van de leerstoel worden prof. Dr. Wilfried Lemahieu en prof. Dr. Bart Baesens.

In een eerste fase zal op basis van globale data, afkomstig uit het hoofdkwartier van The Coca-Cola Company in Atlanta, aan ‘predictive analytics’ worden gedaan in verband met verkoopsverwachtingen. Op termijn kan dit worden uitgebreid naar verwachtingen in kleinere entiteiten (regionaal, lokaal), en naar ‘sentiment’-gericht onderzoek. Gezien de breedte van het onderzoek, vormt de achtergrond van de betrokken doctoraatsstudente, Tine van Calster, een bijzonder voordeel, gezien haar expertise inzake linguïstiek, statistiek en artificiële intelligentie. Voor Sabine Everaet, cio Europe Group van The Coca-Cola Company, is dit tevens “een mooie gelegenheid om de premium kwaliteit van onderzoekers en mensen in België in de verf te zetten binnen het bedrijf.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content