Cookierecht.be maakt wegwijs in nieuwe cookiewetgeving

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het juridisch nichekantoor Mylex lanceert met cookierecht.be een webplatform waarop informatie over de nieuwe cookiewetgeving wordt verzameld. “We kregen de voorbije maanden steeds meer vragen van onze klanten, die maar geen touw kunnen knopen aan de nieuwe regelgeving.”

Het juridisch nichekantoor Mylex lanceert met cookierecht.be een webplatform waarop informatie over de nieuwe cookiewetgeving wordt verzameld. “We kregen de voorbije maanden steeds meer vragen van onze klanten, die maar geen touw kunnen knopen aan de nieuwe regelgeving.” Begin oktober zal naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe cookiewet in voege treden in ons land. België volgt gewoon de andere Europese lidstaten in de omzetting van de e-Privacyrichtlijn, waar cookies een onderdeel van uitmaken. Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk gingen ons land reeds vooraf. Ook Nederland, die de cookiewetgeving erg streng interpreteert, heeft sinds juni een aparte cookiewet.

Voor wie niet helemaal mee zou zijn: cookies zijn kleine bestanden die lokaal worden opgeslagen op de computer van een bezoeker van een site. De programmaatjes onthouden instellingen (login, taalkeuzes), vergaren informatie, en houden het surfgedrag van de consument bij (tracking cookies).

“De technische cookies zijn niet zozeer het probleem”, zegt Matthias Dobbelaere, partner bij MyLex. “Wel cookies die het gedrag van de consument volgen, bijvoorbeeld op een webshop. Die cookies kunnen zelfs het koopgedrag van de consument beïnvloeden”.

Wanneer je op Google bijvoorbeeld zoekt naar “tuinmeubelen”, krijg je nog wekenlang gerelateerde advertenties, aanbiedingen en banners voorgeschoteld. “Dat is niet toevallig”, knikt Dobbelaere, “deze cookies leveren een schat aan informatie op voor marketeers. Ze kunnen hun producten en aanbiedingen toespitsen op jouw situatie, en dat is goud waard.”

Minder tevreden over dergelijke cookies is de Europeze Unie, die al in 2009 besliste dat ‘toestemming’ een cruciale factor moest worden in de privacybescherming van de consument. Hoe die toestemming precies ingevuld moest worden, lieten ze over aan de lidstaten zelf. En net precies die vrijheid leidt tot tal van praktische- en interpretatieproblemen, overal in Europa.

Nederland en Letland bijvoorbeeld, hanteren een streng begrip van de ‘toestemming’ van de consument: het moet gaan om ‘uitdrukkelijke’ toestemming. Websites moeten expliciet toestemming vragen aan hun bezoeker, via een pop-up of dialoogvenster, of ze de cookies willen aanvaarden of niet.

“Webwinkels zijn hier vanzelfsprekend niet gelukkig mee. De consument wordt afgeschrikt en de verkoop blijft uit”, vervolgt Dobbelaere. “Daarbij komt dat de enkelingen die het goed willen doen, bestraft worden door diegenen die zich van de nieuwe cookiewet niet veel aantrekken. Daarom zal OPTA – de Nederlandse controleautoriteit – actief controles voeren én (vaak zware) boetes uitschrijven.”

Losser Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk gaan een stuk losser om met het begrip, en ook ons land lijkt deze piste te bewandelen. Toestemming kan ook impliciet, vinden zij, en wel via de instellingen van de browser.

Deze landen krijgen steun van Eurocommissaris Neelie Kroes, bevoegd voor de Digitale Agenda. Kroes liet al meermaals horen dat een technische instelling voldoende moet zijn om het begrip ‘toestemming’ te vullen. Voor de webwinkel, de webontwikkelaar of de consument is het echter onduidelijkheid troef.

“Om de verwarring en de bezorgdheid aan te pakken, besloten we een website, mobiele applicatie en campagne op te zetten”, vertelt marketing manager Ellen Bruwiere bij MyLex. “We kregen de laatste maanden immers een groeiend aantal vragen van nationale en buitenlandse klanten, die maar geen touw konden vastknopen aan de nieuwe regelgeving. Voor hen creëerden we een aparte website, een animatiefilm en een fysieke campagne.”

De mobiele applicatie is gratis en zal eind oktober beschikbaar zijn. Het moet volgens de initiatiefnemers een praktische gids worden voor de webwinkel en webontwikkelaar, met een bondig overzicht van de wetgeving per land en praktische tips and tricks die onmiddellijk implementeerbaar zijn op de site of webshop.

“We geloven dat correcte juridische informatie leesbaar én vrij van kosten beschikbaar moet zijn. De Belgische e-commerce en online markt mag niet dezelfde moeilijkheden ondervinden als in Nederland. Vandaar onze actie”, besluit Bruwiere.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content