"Er zijn veel bedrijven die beroep doen op zelfstandigen. Maar wat Coralis uniek maakt, is dat de zelfstandigen de aandeelhouders zijn en dat we de onderlinge contacten en samenwerking aanmoedigen," legde Dominique Opdebeeck in 2003 uit, oprichter en orkestleider van Coralis (en ex-Ernst & Young en daarna Capgemini). Vandaag heeft de coöperatieve een mooie weg afgelegd. Het bedrijf klokt af op 185 medewerkers (tegenover 127 begin 2005) en op een omzet die dit jaar zo'n 2,3 miljoen zou moeten bedragen.Nochtans, zo bevestigt Opdebeeck, hebben ze de laatste maanden bewust de ontwikkeling en groei wat afgeremd bij Coralis. Dat om "een persoonlijk contact met de medewerkers te behouden." De uitbreidingsprojecten in Luxemburg of Spanje werden de wacht aangezegd, enkel België bood voldoende potentieel.Nadat Coralis de ressources rond verschillende competentiepolen had geconcentreerd (Java, .net, eai, Business Intelligence, projectbeheer, ...) - die maken het mogelijk voor de zelfstandigen om kennis uit te wisselen en om in team te werken - richt het bedrijf zich nu op de kmo-sector. "Ongeveer 25 medewerkers hebben al hun interesse betoond voor die specifieke markt," legt Opdebeeck uit. Volgens zal Coralis de kmo's enerzijds de flexibiliteit van een zelfstandige bieden en anderzijds de servicegaranties van een grotere dienstenleverancier. Coralis zou met name kunnen ingezet worden voor consulting- en auditopdrachten of om een kmo te helpen oplossingen te selecteren.De meeste kmo's doen beroep op een (of enkele) zelfstandige(n) voor hun it-besognes. Coralis gaat aan kmo's voorstellen om die zelfstandigen zonder extra kosten in de coöperatieve te integreren om voor hen een "win-win-win-situatie" te creëren: Coralis krijgt vaste voet bij een kmo waar het bedrijf mogelijk nog zaken kan doen, de kmo krijgt toegang tot een breed competentienetwerk en krijgt de garantie op een vervanger in geval van ziekte bijvoorbeeld, de zelfstandige tenslotte bewaart alle verworven prerogatieven maar opent nieuwe opportuniteiten.. "Na een testperiode van 6 maanden waarin we in eigen beheer werken, zullen we aan de kmo een forfaitair contract over 2 jaar voorstellen, naast een servicegarantie. Doel is van een 'helende' benadering van de ict-dienst naar een 'preventieve' benadering te evolueren."

"Er zijn veel bedrijven die beroep doen op zelfstandigen. Maar wat Coralis uniek maakt, is dat de zelfstandigen de aandeelhouders zijn en dat we de onderlinge contacten en samenwerking aanmoedigen," legde Dominique Opdebeeck in 2003 uit, oprichter en orkestleider van Coralis (en ex-Ernst & Young en daarna Capgemini). Vandaag heeft de coöperatieve een mooie weg afgelegd. Het bedrijf klokt af op 185 medewerkers (tegenover 127 begin 2005) en op een omzet die dit jaar zo'n 2,3 miljoen zou moeten bedragen.Nochtans, zo bevestigt Opdebeeck, hebben ze de laatste maanden bewust de ontwikkeling en groei wat afgeremd bij Coralis. Dat om "een persoonlijk contact met de medewerkers te behouden." De uitbreidingsprojecten in Luxemburg of Spanje werden de wacht aangezegd, enkel België bood voldoende potentieel.Nadat Coralis de ressources rond verschillende competentiepolen had geconcentreerd (Java, .net, eai, Business Intelligence, projectbeheer, ...) - die maken het mogelijk voor de zelfstandigen om kennis uit te wisselen en om in team te werken - richt het bedrijf zich nu op de kmo-sector. "Ongeveer 25 medewerkers hebben al hun interesse betoond voor die specifieke markt," legt Opdebeeck uit. Volgens zal Coralis de kmo's enerzijds de flexibiliteit van een zelfstandige bieden en anderzijds de servicegaranties van een grotere dienstenleverancier. Coralis zou met name kunnen ingezet worden voor consulting- en auditopdrachten of om een kmo te helpen oplossingen te selecteren.De meeste kmo's doen beroep op een (of enkele) zelfstandige(n) voor hun it-besognes. Coralis gaat aan kmo's voorstellen om die zelfstandigen zonder extra kosten in de coöperatieve te integreren om voor hen een "win-win-win-situatie" te creëren: Coralis krijgt vaste voet bij een kmo waar het bedrijf mogelijk nog zaken kan doen, de kmo krijgt toegang tot een breed competentienetwerk en krijgt de garantie op een vervanger in geval van ziekte bijvoorbeeld, de zelfstandige tenslotte bewaart alle verworven prerogatieven maar opent nieuwe opportuniteiten.. "Na een testperiode van 6 maanden waarin we in eigen beheer werken, zullen we aan de kmo een forfaitair contract over 2 jaar voorstellen, naast een servicegarantie. Doel is van een 'helende' benadering van de ict-dienst naar een 'preventieve' benadering te evolueren."