Coronacrisis weegt op resultaten Barco, bedrijf snoeit in kosten

Jan De Witte, CEO van Barco.

De coronacrisis zwaar op de resultaten van de Belgische technologiegroep Barco. De omzet zakte in de eerste jaarhelft met ruim 18 procent tot 407,2 miljoen euro, terwijl de brutowinst (ebitda) 40 procent lager afklokte, op 40,7 miljoen euro.

Netto bleef daar 10,4 miljoen euro winst van over, deels door de ruim 8 miljoen euro kosten voor herstructurering en afschrijvingen. Het bedrijf snoeide al fors in zijn kosten, klinkt het donderdag in een persbericht. De indirecte kosten werden met 15 procent verlaagd tegenover dezelfde periode vorig jaar. In de tweede jaarhelft wordt een fabriek in Taiwan gesloten.

‘Sinds juni verbetering’

Het effect van de pandemie was het grootst in april en in mei, sinds juni verbetert de situatie, aldus Barco. Het zwaarst getroffen is de Entertainment-divisie, die projectoren en beeldschermen levert aan bijvoorbeeld de bioscoop- en evenementensector. De Healthcare-divisie daarentegen liet nog altijd groei zien in de eerste jaarhelft. Door de coronapandemie is er een toenemende vraag naar radiologie-oplossingen op afstand.

Het management van Barco verwacht dat het tweede kwartaal het zwakste was van het hele boekjaar. De situatie zou geleidelijk, kwartaal na kwartaal, verbeteren, maar Barco geeft geen precieze vooruitzichten mee. Het aantal nieuwe orders lag in de eerste jaarhelft een kwart lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Het concern wijst ook op de verschillende dynamieken per divisie. Zo zou de cinema- en eventsector pas tegen het jaareinde lichtjes verbeteren, terwijl de Healthcare-divisie in de tweede jaarhelft meer omzet verwacht dan in de eerste.

Op de Brusselse beurs is Barco de sterkste daler in de Bel20-index. De koers van het aandeel zakte donderdagochtend met ruim 8 procent, tot onder de 20 euro per aandeel.

Partner Content