Crisiscentrum onderzoekt problemen bij BE-Alert tijdens panne

© Getty Images

Het sms-systeem van BE-Alert heeft donderdagnacht niet goed gewerkt. Slechts de helft van de ingeschreven burgers kreeg een sms met de melding dat er een panne was bij de noodnummers van de hulpdiensten. Het Nationaal Crisiscentrum evalueert momenteel de situatie en onderzoekt wat er is fout gelopen.

BE-Alert is het nationaal verwittigingssysteem van de overheid dat burgers op de hoogte stelt van een noodsituatie via sms, e-mail of een gesproken bericht. Afgelopen nacht hadden ingeschreven burgers normaal een sms moeten krijgen, omdat er een grote storing was bij de noodnummers 100, 101 en 112. Maar volgens Antwerps gouverneur Cathy Berx heeft maar de helft van de ingeschreven een sms ontvangen. ‘Onaanvaardbaar’, zei ze in een gesprek met Radio 2. ‘Burgers correct informeren is op crisismomenten extra belangrijk.’

‘Geplande technische interventie’

De panne bij de noodnummers kwam door een storing bij Proximus. Volgens het Nationaal Crisiscentrum is het mogelijk dat die panne ook gevolgen had voor de sms’en van BE-Alert. ‘We zijn aan het evalueren wat er fout is gegaan’, aldus woordvoerder Yves Stevens. ‘Het klopt dat de verzending trager verliep, maar het is te vroeg om te spreken van een groot probleem.’

Proximus-woordvoerder Fabrice Gansbeke beaamt dat er sprake was van een technische storing die in bepaalde delen van België een impact had op het vaste telefonienetwerk van de operator. Bijgevolg waren er ook problemen om de hulpdiensten te bereiken die gebruik maken van dat vaste netwerk. ‘De storing was gelinkt aan een geplande technische interventie die niet correct is verlopen’, licht Gansbeke toe. ‘Onze mensen hebben er alles aan gedaan om het probleem te lokaliseren en zo snel mogelijk op te lossen. Rond zes uur vanochtend waren de problemen van de baan.’ Proximus laat weten het incident ernstig te nemen. Het bedrijf gaat ‘grondig onderzoeken’ hoe de problemen konden onstaan, ondanks de bestaande infrastructuur op het vlak van redundantie en andere noodvoorzieningen.

Crisisoverleg

Op de website van BE-Alert staat te lezen dat de overheid andere kanalen inzet als het telefoonnetwerk overbelast is. Maar op sociale media melden heel wat gebruikers dat ze ook geen mail hebben ontvangen om melding te maken van de storing bij de hulpdiensten. Op dit moment vindt dan ook crisisoverleg plaats om te kijken wat er juist is fout gelopen en hoe dit in de toekomst vermeden kan worden.

Partner Content