De Lijn-deal van 100 miljoen naar Prodata

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Het Zaventemse Prodata heeft, samen met Fabricom, het grootschalige Retibo-contract bij de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn in de wacht gesleept. Binnen dat project koopt De Lijn boordcomputers en technologie voor reizigersregistratie (kaartlezers, chipkaarten, …) aan. Doel van het nieuwe registratiesysteem is vooral om een einde maken aan de discussie over reizigersaantallen en om het aanbod van De Lijn beter aan te passen aan de wensen van de reizigers. Voor de reizigers zou het gebruik van een chipkaart ook handiger moeten zijn. Doel is om uiteindelijk ook tot 1 chipkaart voor alle vervoersmaatschappijen in het land te komen.

Het Zaventemse Prodata heeft, samen met Fabricom, het grootschalige Retibo-contract bij de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn in de wacht gesleept. Binnen dat project koopt De Lijn boordcomputers en technologie voor reizigersregistratie (kaartlezers, chipkaarten, …) aan.

Doel van het nieuwe registratiesysteem is vooral om een einde maken aan de discussie over reizigersaantallen en om het aanbod van De Lijn beter aan te passen aan de wensen van de reizigers. Voor de reizigers zou het gebruik van een chipkaart ook handiger moeten zijn. Doel is om uiteindelijk ook tot 1 chipkaart voor alle vervoersmaatschappijen in het land te komen.

Met de boordcomputer moeten de chauffeurs de reizigers betere reistijdinformatie kunnen geven en zouden ze meer informatie moeten krijgen over omleidingen en files. Ook communicatie voor aansluitingen met andere bussen, trams of treinen zal vlotter kunnen gebeuren. Chauffeurs ook de verkeerslichten kunnen beïnvloeden, zodat de bussen voorrang krijgen op het andere verkeer.

Het gaat om een deal van 97 miljoen euro met een onderhoudscontract van nog eens 21 miljoen euro, zo vertelt ons Bart Carbonez, managing director van Prodata. Voor dat bedrag zorgt het bedrijf voor de installatie van kaartlezers en boordcomputers in de bussen, verkoopautomaten in de stations, de bijhorende software en de netwerkverbindingen. Prodata leverde overigens ook al de huidige (veel beperktere) chauffeursconsoles.

“Het systeem is opgebouwd uit centrale software om het hele net te beheren, validators op de voertuigen voor registratie en verkoopsautomaten in de stations”, weet Carbonez. “Dat alles wordt in een netwerk verbonden, zowel draadloos als met vaste verbindingen, en wordt met de nodige beveiliging afgeschermd. Extra opslag en virtualisatieomgevingen in extra data centers zijn eveneens te voorzien.”

Lijdensweg Het Brusselse MIVB is vandaag nog altijd de enige Belgische vervoersmaatschappij die al met chipkaarten (‘Mobib’) werkt. Bij alle andere maatschappijen heeft het project heel wat meer voeten in de aarde. Om nog te zwijgen over een uniform ticket voor alle vervoersmaatschappijen. Al in 2006 staken ‘s lands vervoersmaatschappijen de koppen samen om dat uniform ticket, in de vorm van een chipkaart, in te voeren, onder de vlag ‘Ubigo’. Dat samenwerkingsproject bleek enkele jaren later echter een doodgeboren kind.

Eind 2009 toeterde voogdijminister Hilde Crevits al dat ze “eind 2010” al de eerste reizigersgegevens van De Lijn op basis van de chipkaarten wilde hebben, hoewel toen nog maar net de eerste marktbevraging rond het Retibo-project was gelanceerd en de contacten tussen de vervoersmaatschappijen nog maar pas waren hersteld binnen de nv Belgian Mobility Card. In de toenmalige timing zouden in 2010 de eerste tests worden gelanceerd en de kaarten worden uitgerold in 2011 en 2012.

Te ambitieus zo bleek. Een jaar later waren de eerste offertes nog niet binnen, zodat de timing nog een jaar opschoof. Volgens de huidige planning zou het Retibo-project tegen 2013 moeten zijn afgerond. Het uniforme ticket zal waarschijnlijk nog voor enkele jaren later zijn. De NMBS sprak onlangs nog van 2015.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content