De neerwaartse spiraal van de tablet

. © .

De wereldwijde tabletmarkt ligt al jaren op zijn gat. Ook dit jaar werd het aantal verkopen weer minder.

Het aantal verschepingen ging in het tweede kwartaal van 2016 met 12,3 omlaag, waardoor het zevende opeenvolgende kwartaal op rij een jaar-op-jaar krimp te zien is. Volgens IDC zijn er tussen april en juni 38,7 miljoen tablets verscheept. In 2015 waren dit er nog 44,1 miljoen.

Ondanks dat het grootste deel van de tablets op Android draait, komt Apple met kop en schouders boven de rest uit. Het bedrijf uit Cupertino zag het aantal verkochte tablets van 11 naar 10 miljoen gaan, maar het gat met de concurrentie – Samsung volgt – is bijna 25 procent.

Volgens IDC neemt de vraag naar krachtige tablets wél toe. Toestellen als Microsoft’s Surface Pro, die een afneembaar toetsenbord meegeleverd krijgen, doen het steeds beter. Dit zijn toestellen die in de zakelijke wereld in populariteit groeien, doordat het flexibele en krachtige toestellen zijn.

(WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content