In het derde kwartaal van 2016 werden volgens marktonderzoeker IDC 43 miljoen tablets verkocht. En dat is voor de fabrikanten een kleine ramp. Jaar op jaar is de markt gekrompen met 14,3 procent. IDC ziet hier bovendien een trend richting goedkopere opties, met minder consumenten die kiezen voor een high-end tablet.

De enige merken in het rapport die een groei kunnen voorleggen zijn Amazon, met de Fire Tablets, en Huawei, dat 28,4 procent groeit jaar-op-jaar en nu zo'n 5,6 procent marktaandeel heeft. De rest doet het niet zo goed. Apple, met zijn iPads, maar ook Lenovo en Samsung zagen hun verkoopsaantallen dalen met 6 tot bijna 20 procent.

In het derde kwartaal van 2016 werden volgens marktonderzoeker IDC 43 miljoen tablets verkocht. En dat is voor de fabrikanten een kleine ramp. Jaar op jaar is de markt gekrompen met 14,3 procent. IDC ziet hier bovendien een trend richting goedkopere opties, met minder consumenten die kiezen voor een high-end tablet. De enige merken in het rapport die een groei kunnen voorleggen zijn Amazon, met de Fire Tablets, en Huawei, dat 28,4 procent groeit jaar-op-jaar en nu zo'n 5,6 procent marktaandeel heeft. De rest doet het niet zo goed. Apple, met zijn iPads, maar ook Lenovo en Samsung zagen hun verkoopsaantallen dalen met 6 tot bijna 20 procent.