DHL gaat pakjes afleveren in Volvo-koffers

Pieterjan Van Leemputten

Een project tussen de koerierdienst en de autobouwer is de ideale oplossing voor wie nooit thuis is. Het idee werd ooit ook in België geopperd.

De deal is nog niet rond, maar volgens Bloomberg is een akkoord erg dichtbij. Het concept is eenvoudig: wie een pakje van DHL, een dochter van Deutsche Post AG, moet ontvangen, kan dat laten afleveren in de koffer van de wagen. Bij aankomst kan de koerier per sms éénmalig toestemming vragen waarop de koffer opent.

De lokalisatie van de wagen zou daarbij gebaseerd zijn op Volvo’s On Call dienst, die gps-coördinaten verzamelt bij een noodsituatie. Voor DHL betekent een dergelijke deal dat de koerier vanaf de eerste poging een pakje kan afleveren, wat op grote schaal een enorme winst in tijd en efficiëntie oplevert.

Het concept zelf is alles behalve nieuw. Enkele jaren terug kwam het Belgische Board of Innovation onder de naam Cardrops al met hetzelfde concept voor elke (relatief nieuwe) wagen. Hierbij kon je een kit installeren in de wagen die de lokatie doorgaf en de koffer kon openen.

Maar Cardrops staat los van de gespeculeerde overeenkomst tussen Volvo en DHL. Onze redactie poste bij Board of Innovation voor de gelegenheid naar het project, maar dit staat inmiddels ‘op pauze’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content