Digipass moet het web veroveren

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Eén Digipass-platform in de cloud dat al je logins voor verschillende websites en online diensten vervangt. Dat moet ‘mydigipass.com’ worden. Vasco Data Security nam de it-beurs Cebit te baat om het platform op de markt te zetten. Het principe van mydigipass.com valt nog het beste te vergelijken met dat van de Facebook-login die al vrij breed de ronde doet, zij het dan met de gebruikelijke Digipass-securitysaus. Website-eigenaars die mydigipass.com op hun site hebben geïmplementeerd – bijvoorbeeld om toegang te geven tot betalende content of om in te loggen voor een bepaalde e-commercehandeling – bieden zo de mogelijkheid aan de websitebezoekers om zich te authenticeren via het Digipass-platform. “

Eén Digipass-platform in de cloud dat al je logins voor verschillende websites en online diensten vervangt. Dat moet ‘mydigipass.com’ worden. Vasco Data Security nam de it-beurs Cebit te baat om het platform op de markt te zetten.

Het principe van mydigipass.com valt nog het beste te vergelijken met dat van de Facebook-login die al vrij breed de ronde doet, zij het dan met de gebruikelijke Digipass-securitysaus. Website-eigenaars die mydigipass.com op hun site hebben geïmplementeerd – bijvoorbeeld om toegang te geven tot betalende content of om in te loggen voor een bepaalde e-commercehandeling – bieden zo de mogelijkheid aan de websitebezoekers om zich te authenticeren via het Digipass-platform. “Dat is niet alleen veiliger dan een statisch paswoord, het zorgt er ook voor dat je geen 15 paswoorden meer moet onthouden, als een soort ‘single sign-on’. Ons mydigipass.com platform creëert een unieke login in jouw plaats”, vertelt ons Vasco-coo Jan Valcke.

De lancering past binnen een nieuw businessmodel van Vasco. “Voordien benaderden we de markt ‘top-down’, bijvoorbeeld via de banken of de gamingindustrie, waarbij onze Digipass-apparaatjes betalend waren. Maar voor websites is dat model te duur en te complex. Daarom gaan we nu ‘bottom-up’: we bieden onze softwarematige Digipassen binnenkort gratis aan voor websites. Het commercieel model erachter – waarschijnlijk met een soort betalend Premium-model en een ‘pay-per-use’-concept – maken we later bekend.”

Doel is om zo uiteindelijk 1 miljard Digipassen te verspreiden op het web, aldus Valcke. Het concept heeft immers enkel zin als een groot deel van de bestaande weblogins via mydigipass.com kunnen gebeuren. Op korte termijn wil Vasco 50 websites het mydigipass.com-platform laten integreren, om een eerste kritische massa te hebben van sites die die login-mogelijkheid aanbieden. Bij Vasco maken ze zich sterk dat de integratie op een website voor een ervaren ontwikkelaar hoogstens een uur in beslag neemt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content