Digitalisering maakt beperking van CO2-uitstoot moeilijk

- © Istockphoto

De digitalisering van onze samenleving vergt steeds meer energie, zeker sinds de doorbraak van het Internet of Things. Dat maakt het nog moeilijker om de CO2-uitstoot terug te dringen, zeggen Britse wetenschappers.

De laatste jaren is het digitale dataverkeer enorm gestegen. Steeds meer mensen kijken bijvoorbeeld online video in hoge kwaliteit. Of ze gebruiken het internet om sport- en fitnessprestaties bij te houden.

Ook steeds meer objecten worden met het internet verbonden, meer dan zes miljard al vandaag, van thermostaten in woningen tot olieboorputten, het zogeheten Internet of Things. Over ter wereld sturen sensoren op die objecten autonoom een indrukwekkende hoeveelheid data naar servers.

Nadenken over limieten

Die ongebreidelde digitalisering houdt gevaren in, zeggen onderzoekers van de School of Computing and Communications (SCC) van de Universiteit van Lancaster (Groot-Brittannië). Het groeiende datagebruik slorpt steeds meer energie op.

Het internet is nu al goed voor 5 procent van het wereldwijde elektriciteitsverbruik maar zijn aandeel neemt toe. De wereldwijde energieconsumptie stijgt met 3 procent per jaar, terwijl het verbruik door het internet met 7 procent toeneemt. Tegen 2030 zouden digitale technologieën al aan 20 procent van de totale consumptie zitten.

“Het internet heeft een steeds groter aandeel in het wereldwijde elektriciteitsverbruik, en die groeiende consumptie is zorgwekkend als we de CO2-uitstoot willen terugdringen”, zegt SCC-onderzoeker Mike Hazas.

We moeten dringend nadenken over de limieten van het dataverbruik, zeggen de onderzoekers. Zolang het internet alleen mensen met elkaar verbond, was er een virtuele limiet, stellen de onderzoekers. Het aantal mensen op de planeet en het aantal uren dat ze online kunnen zijn, zijn nu eenmaal beperkt. Maar het autonoom streamen van data van miljarden sensoren – tegen 2020 zouden er al 21 miljard objecten online zijn – heeft die limiet verwijderd.

(IPS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content