MediaGeniX, gespecialiseerd in geïntegreerde beheersoftware voor televisiestations, telco's en platformoperatoren, benoemt Dirk Debraekeleer tot Ceo. Debraekeleer stapte in oktober op als Cco van RealDolmen.

Het Vlaams-Brabantse softwarebedrijf MediaGeniX is marktleider in de niche van planningssoftware voor omroepen. Bekende klanten voor zijn softwareproduct WHATS'On zijn onder andere VRT, RTBF, Telenet/Videohouse, Vmma, ProSiebenSat.1 in Duitsland, SBS in Nederland, FOX Television in de VS, Al Jazeera in Bosnië en Orange in Frankrijk. WHATS'On wordt gebruikt door meer dan 400 kanalen in Europa, Midden-Oosten, Australië en de VS.

Het WHATS'On-pakket van MediaGeniX werd in 1992 oorspronkelijk geschreven voor VTM. Maar toen de Vmma een tweede zender startte (Ka2, ondertussen omgedoopt in 2be) pastte MediaGenix de toepassing aan om twee kanalen te kunnen bedienen. De software kan vandaag niet alleen meerdere tv-kanalen beheren, maar ook andere mediakanalen, zoals voor radio, mobiele telefoons, IPTV, Video on Demand of iTunes. De software kan ook gekoppeld worden aan SAP. MediaGeniX omschrijft WHATS'On als "cross-media scheduling, workflow and content lifecycle software".

"Als 100% Belgische organisatie, behoort MediaGeniX vandaag reeds tot de top in de internationale televisiewereld," zegt Dirk Debraekeleer. De internationalisering van het klantenbestand zorgde echter voor ingrijpende organisatorische veranderingen. "Ik zie het als mijn taak, om samen met mijn team, dit proces verder op de rails te zetten," aldus de nieuwe Ceo.

De 54-jarige Dirk Debraekeleer stapte in september op als chief commercial officer van RealDolmen, nadat Ceo Bruno Segers onverwacht zijn mandaat bij het beursgenoteerde IT-bedrijf had neergelegd. Hij begon zijn carrière in 1983 bij Dolmen Computer Applications.