Huawei is al jaren een topspeler op het gebied van telecommunicatie, maar kan zich sinds vorig jaar ook definitief één van de topspelers op de smartphonemarkt noemen. Toen verkocht het bedrijf voor het eerst meer dan 100 miljoen smartphones, waarmee het in de top drie van smartphone-aanbieders hoort (na Samsung en Apple). Dat het bedrijf de grootste wil worden is geen geheim en daarbij maakt het belangrijke stappen, zegt de Belgische country director Dirk Pauwels. 'We willen op volume Apple voorbij en in juli was dat al het geval. Volgend jaar willen we daarbij de average salesprice wat hoger maken, zodat we in waarde ook groter worden en naar de toppositie kunnen gaan.'

Pauwels wil dat bereiken door een betere merkontwikkeling. 'We willen de naamsbekendheid vergroten, maar niet alleen dat. Ook in de winkels moeten er bijvoorbeeld productcorners komen, zodat we prominenter aanwezig zijn. Daarbij is de ontwikkeling van sterke midrange belangrijk.'

Inzetten op middensegment

Daarvoor heeft het bedrijf vorige week de Nova en Nova Plus op IFA gepresenteerd. 'De mensen die nu interesse hebben in het middensegment komen vaak van een goedkoper toestel. Ze willen nu iets met meer kracht en daar beantwoordt de Nova goed aan. Hij heeft een goede processor met een mooi scherm en je ziet dat er best wat toestellen zijn die 5 tot 5,5 inch zijn, maar die zitten vaak in het hogere segment. Dat zijn de flagships. Er zijn toch ook veel mensen die een groot scherm willen maar geen iPhone 6S Plus willen van 800 euro.'

Tablets blijven moeilijk

Naast de nieuwe Nova werd er op IFA ook een nieuwe tablet gepresenteerd, de Mediapad M3, maar Pauwels ziet deze niet als een sleutelproduct voor het bedrijf in België. 'We zijn heel klein in tablets, maar willen daar structureel marktaandeel winnen. Niet op het niveau van de smartphones, maar we willen eind volgend jaar naar 10 procent gaan. Dat doen we door op de T-reeks te focussen, die hebben een zeer goede prijskwaliteitsverhouding. Daarnaast zetten we een premiumtablet.' Maar Pauwels ziet ook in dat de tabletmarkt geen makkelijke markt is om te groeien.

'Het is veel moeilijker dan bij een smartphone om op basis van innovatie marktaandeel te winnen. Een tablet is ook veel meer een huisproduct. Minder persoonlijk. Mensen zien bij een smartphone dat ze op een gegeven moment meer willen, maar bij een tablet is dat niet zo. Die wordt voornamelijk gebruikt om wat te surfen en dan ben je al heel snel tevreden met de basis.'

Smartwatches moeten samenwerken

Een andere markt waar nog potentieel in zit, maar die niet heel snel groeit is die van de smartwatches. 'De early adopters hebben er een gekocht, maar er is nog geen grote doorbraak. Toch blijven we er nu wel op inzetten, omdat we geloven in connected ecosystemen, die gaan heel belangrijk worden. Innovatie gaat minder uit jouw smartphone of smartwatch komen. Dat zal meer komen uit hoe zo'n toestel samenwerkt met andere systemen als je auto of apparaten in huis.'

Huawei is al jaren een topspeler op het gebied van telecommunicatie, maar kan zich sinds vorig jaar ook definitief één van de topspelers op de smartphonemarkt noemen. Toen verkocht het bedrijf voor het eerst meer dan 100 miljoen smartphones, waarmee het in de top drie van smartphone-aanbieders hoort (na Samsung en Apple). Dat het bedrijf de grootste wil worden is geen geheim en daarbij maakt het belangrijke stappen, zegt de Belgische country director Dirk Pauwels. 'We willen op volume Apple voorbij en in juli was dat al het geval. Volgend jaar willen we daarbij de average salesprice wat hoger maken, zodat we in waarde ook groter worden en naar de toppositie kunnen gaan.'Pauwels wil dat bereiken door een betere merkontwikkeling. 'We willen de naamsbekendheid vergroten, maar niet alleen dat. Ook in de winkels moeten er bijvoorbeeld productcorners komen, zodat we prominenter aanwezig zijn. Daarbij is de ontwikkeling van sterke midrange belangrijk.'Inzetten op middensegmentDaarvoor heeft het bedrijf vorige week de Nova en Nova Plus op IFA gepresenteerd. 'De mensen die nu interesse hebben in het middensegment komen vaak van een goedkoper toestel. Ze willen nu iets met meer kracht en daar beantwoordt de Nova goed aan. Hij heeft een goede processor met een mooi scherm en je ziet dat er best wat toestellen zijn die 5 tot 5,5 inch zijn, maar die zitten vaak in het hogere segment. Dat zijn de flagships. Er zijn toch ook veel mensen die een groot scherm willen maar geen iPhone 6S Plus willen van 800 euro.' Tablets blijven moeilijkNaast de nieuwe Nova werd er op IFA ook een nieuwe tablet gepresenteerd, de Mediapad M3, maar Pauwels ziet deze niet als een sleutelproduct voor het bedrijf in België. 'We zijn heel klein in tablets, maar willen daar structureel marktaandeel winnen. Niet op het niveau van de smartphones, maar we willen eind volgend jaar naar 10 procent gaan. Dat doen we door op de T-reeks te focussen, die hebben een zeer goede prijskwaliteitsverhouding. Daarnaast zetten we een premiumtablet.' Maar Pauwels ziet ook in dat de tabletmarkt geen makkelijke markt is om te groeien.'Het is veel moeilijker dan bij een smartphone om op basis van innovatie marktaandeel te winnen. Een tablet is ook veel meer een huisproduct. Minder persoonlijk. Mensen zien bij een smartphone dat ze op een gegeven moment meer willen, maar bij een tablet is dat niet zo. Die wordt voornamelijk gebruikt om wat te surfen en dan ben je al heel snel tevreden met de basis.'Smartwatches moeten samenwerkenEen andere markt waar nog potentieel in zit, maar die niet heel snel groeit is die van de smartwatches. 'De early adopters hebben er een gekocht, maar er is nog geen grote doorbraak. Toch blijven we er nu wel op inzetten, omdat we geloven in connected ecosystemen, die gaan heel belangrijk worden. Innovatie gaat minder uit jouw smartphone of smartwatch komen. Dat zal meer komen uit hoe zo'n toestel samenwerkt met andere systemen als je auto of apparaten in huis.'