In tien van de ruim vijftig faciliteiten van Amazon in de VS zijn robots tewerkgesteld, vijftienduizend in totaal. Het gaat om pakhuisrobots genaamd Kiva, die ontsproten zijn uit de overname van Kiva Systems door Amazon in mei 2012.

De oranjekleurige robots, die elk 150 kilogram wegen, heffen bepaalde items op en brengen ze naar de magazijnarbeiders. Ze zijn bijvoorbeeld in staat kasten vol producten, die tot 340 kilogram wegen, te dragen naar werknemers, die de producten er vervolgens uit nemen en klaarmaken voor de verscheping. Ook bij het bijvullen van schappen helpt Kiva een handje.

Voorheen moesten Amazonmedewerkers alles zelf doen, wat maakte dat ze iedere dag kilometerslange afstanden moesten afleggen in het magazijn. Dankzij de robots is een klus die aanvankelijk gemiddeld anderhalf uur in beslag nam nu in een kwartiertje geklaard, aldus Amazon. Kiva stelt het magazijnpersoneel van Amazon bijgevolg in staat meer bestellingen te behandelen.

Volgens Amazon kostte Kiva nog geen enkele mens zijn job. Meer nog: het bedrijf beweert meer werknemers te hebben aangeworven sinds het met de robots werkt. Hoeveel is echter niet bekend.

De robots, die in een bepaald pakhuis van Amazon genoemd zijn naar de werknemers in het gebouw, worden aangestuurd met computeralgoritmes, en hebben sensoren om te vermijden dat ze ergens tegenaan lopen.

Het Amazonpersoneel lijkt best tevreden met de komst van Kiva. 'De robots maken het werk efficiënter', zegt werknemer Rejinaldo Rosales in een gesprek met CNET. 'Maar we socializen er wel niet zo veel mee (lacht).'