Dit is het nieuwe logo van Proximus
Belgacom onthult morgen zijn nieuwe logo. Ceo Dominique Leroy geeft dan tekst en uitleg bij de rebranding van haar bedrijf. Data News kwam het logo echter op het spoor en toont het nu al in primeur.
Wat meteen opvalt aan het nieuwe woordbeeld van Promixus, is dat de oude kleuren van Belgacom en Proximus (blauw en paars), bewaard zijn gebleven. Ook het lettertype van het logo lijkt sterk op dat van Belgacom. Eén en ander moet de herkenbaarheid vergroten en bestaande klanten geruststellen.
De X in het logo vormt een oneindige beweging, en moet het gevoel van éénheid en van nabijheid symboliseren (‘closeness’), net als de convergentie tussen vast en mobiel. Het gesloten touw moet ook het gevoel geven dat het in één pennentrek kan worden getekend.
De lijn die de X vormt, en die in vier symmetrische lussen is gelegd, wordt doorgetrokken in de andere elementen van de visuele identiteit en kan allerlei vormen aannemen. Volgens het management illustreert die lijn de speelsheid en het enthousiasme waarmee het bedrijf aan de slag gaat.
1 merk
In een intern document dat Data News kon inkijken, geeft de historische operator ook aan waarom hij voortaan voor 1 merk kiest voor de commercialisering van zijn producten, in plaats van twee, en waarom Proximus het hoofdmerk wordt van de groep.
“In een wereld waarin de grenzen tussen vast en mobiel, en tussen vast en IT steeds meer vervagen, is het normaal dat er voor 1 merk wordt gekozen om onze packs en oplossingen te commercialiseren. De meeste telecomoperatoren in België en in het buitenland hebben dezelfde keuze gemaakt: Telenet en VOO in België, Orange in Frankrijk, etc.”
Dat er niet voor een volledig nieuw merk gegaan wordt, komt omdat Proximus een nagenoeg totale naambekendheid geniet in België, en omdat een nieuwe naam in de markt zetten ontzettend veel geld kost. “De keuze is op Proximus gevallen, een naam die letterlijk onze wens uitdrukt om dichter bij onze klanten te staan.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier