Vraag de gemiddelde voorbijganger op straat wie Felix Kjellberg is en er zal bij vrijwel niemand een belletje gaan rinkelen. Maar zeg je PewDiePie en de jongere generatie zal weten over wie het gaat - een Youtuber met 40 miljoen volgers. De 25-jarige Zweed vult zijn filmpjes met het spelen van spelletjes en vult zijn zakken met zo'n 12 miljoen dollar per jaar (ongeveer 10 miljoen euro). Hij voert de lijst aan van best betaalde Youtubers, die Forbes opstelde.

Populair bij jongeren

Het minimuminkomen om in de lijst voor te komen is 2 miljoen euro, niet slecht voor het online zetten van wat filmpjes? Zo simpel is Youtube al lang niet meer. Het videoplatform wordt namelijk steeds professioneler. Youtube is voor de jongere generatie wat televisie is voor die voor 2000 geboren zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het verdwijnen van jongerenzenders als JIM en TMF. Die konden niet langer voortbestaan doordat jongeren niet meer naar dit soort zenders kijken. Lineair kijken is ouderwets. Het wachten tot een programma te zien is hoeft niet op Youtube. Alles is te zien wanneer je wil en waar je wil, op ieder mobiel apparaat en bovendien gratis. Het enige wat je in de weg staat zijn de advertenties die voor elke video te zien zijn.

De miljoenen

Maar die advertenties leveren Youtubers miljoenen op. De adverteerders weten het platform steeds beter te vinden en sluiten deals met de makers. Sponsordeals en product advertising zijn de normaalste zaak van de wereld.

Youtubers zijn oprecht sterren geworden met miljoenen volgers. Sommigen maken filmpjes die niet zouden misstaan als televisieprogramma's als Rhett & Link (de 'Will It'- playlist is een aanrader), anderen filmen zichzelf terwijl ze spelletjes spelen en daarbij flink schelden (PewDiePie, KSI) of laten zien hoe je het best make-up aanbrengt (Michelle Phan).

Youtube is ver gekomen, van het eerste filmpje 'Me at the zoo' (een penisgrapje), tot de miljoenen volgers van de volgende gebruikers:

1. PewDiePie: 10 miljoen euro

2. Smosh: 7 miljoen euro

3. Fine Brothers: 7 miljoen euro

4. Lindsey Stirling: 5 miljoen euro

5. Rhett & Link: 4 miljoen euro

6. KSI: 4 miljoen euro

7. Michelle Phan: 2,5 miljoen euro

8. Lilly Singh: 2 miljoen euro

9. Roman Atwood: 2 miljoen euro

10. Rosanna Pansino: 2 miljoen euro

Vraag de gemiddelde voorbijganger op straat wie Felix Kjellberg is en er zal bij vrijwel niemand een belletje gaan rinkelen. Maar zeg je PewDiePie en de jongere generatie zal weten over wie het gaat - een Youtuber met 40 miljoen volgers. De 25-jarige Zweed vult zijn filmpjes met het spelen van spelletjes en vult zijn zakken met zo'n 12 miljoen dollar per jaar (ongeveer 10 miljoen euro). Hij voert de lijst aan van best betaalde Youtubers, die Forbes opstelde.Het minimuminkomen om in de lijst voor te komen is 2 miljoen euro, niet slecht voor het online zetten van wat filmpjes? Zo simpel is Youtube al lang niet meer. Het videoplatform wordt namelijk steeds professioneler. Youtube is voor de jongere generatie wat televisie is voor die voor 2000 geboren zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het verdwijnen van jongerenzenders als JIM en TMF. Die konden niet langer voortbestaan doordat jongeren niet meer naar dit soort zenders kijken. Lineair kijken is ouderwets. Het wachten tot een programma te zien is hoeft niet op Youtube. Alles is te zien wanneer je wil en waar je wil, op ieder mobiel apparaat en bovendien gratis. Het enige wat je in de weg staat zijn de advertenties die voor elke video te zien zijn. Maar die advertenties leveren Youtubers miljoenen op. De adverteerders weten het platform steeds beter te vinden en sluiten deals met de makers. Sponsordeals en product advertising zijn de normaalste zaak van de wereld. Youtubers zijn oprecht sterren geworden met miljoenen volgers. Sommigen maken filmpjes die niet zouden misstaan als televisieprogramma's als Rhett & Link (de 'Will It'- playlist is een aanrader), anderen filmen zichzelf terwijl ze spelletjes spelen en daarbij flink schelden (PewDiePie, KSI) of laten zien hoe je het best make-up aanbrengt (Michelle Phan).Youtube is ver gekomen, van het eerste filmpje 'Me at the zoo' (een penisgrapje), tot de miljoenen volgers van de volgende gebruikers:1. PewDiePie: 10 miljoen euro 2. Smosh: 7 miljoen euro 3. Fine Brothers: 7 miljoen euro 4. Lindsey Stirling: 5 miljoen euro 5. Rhett & Link: 4 miljoen euro 6. KSI: 4 miljoen euro 7. Michelle Phan: 2,5 miljoen euro 8. Lilly Singh: 2 miljoen euro 9. Roman Atwood: 2 miljoen euro 10. Rosanna Pansino: 2 miljoen euro