Dolmen. Real(ly)?

Het was vrijdag 14 december in het kleine hotel ‘De Schelde’ in Cadzand waar Jef Colruyt en Ashley Abdo hadden afgesproken om de laatste punten en komma’s te bespreken over de overname van Dolmen door Real (Software). Ze waren in totaal met z’n dertienen uit beide managementteams, het hotel was dus het hele weekend voor de helft bezet. “Uiteindelijk is het snel gegaan en is de hele transactie op zo’n veertien dagen afgewerkt,” geeft een isider toe.

Het was vrijdag 14 december in het kleine hotel ‘De Schelde’ in Cadzand waar Jef Colruyt en Ashley Abdo hadden afgesproken om de laatste punten en komma’s te bespreken over de overname van Dolmen door Real (Software). Ze waren in totaal met z’n dertienen uit beide managementteams, het hotel was dus het hele weekend voor de helft bezet. “Uiteindelijk is het snel gegaan en is de hele transactie op zo’n veertien dagen afgewerkt,” geeft een isider toe.

“Natuurlijk was er ook de optie dat Real (90,7 miljoen euro omzet) overgenomen zou worden door Dolmen (145 miljoen euro), maar bekijk het meer als een fusie. Het zal me worst wezen wie wie overneemt.”, vertelde Jef Colruyt tijdens de persconferentie. De familie Colruyt krijgt 17 procent van de aandelen, Gores behoudt 32,6 procent in RealDolmen. Niet meteen de meest sexy naam, maar geef toe, dat is zelden het geval met dergelijke transacties.

Real krijgt de ceo (Bruno Segers), legal, finance en international & corporate development. Gewerkt wordt er door de mannen van Dolmen die instaan voor sales & marketing (Dirk Debraekeleer) en Services (Marc De Keersmaecker), beiden al een kwarteeuw bij de integrator uit Halle. Even loyaal is HR-manager Jan Bogaert die vooral de 823 ‘Dolmeners’ zal moeten pamperen om een (kleine?) exodus te voorkomen. Gedelegeerd bestuurder Jan Deville moet de integratie begeleiden.

“Krijgen we dan nu een BMW?” werpt één van de Dolmen-werknemers op in een reactie op de website. Het is duidelijk dat de cultuurverschillen tussen beide bedrijven groot zijn. Real richt zich vooral op high-end business process-oplossingen, zijn mannen die mooi in het pak zitten, terwijl Dolmeners als integratoren als vanouds de handen uit de mouwen steken, klantgericht zijn (ruim 60% werkt bij de klanten zelf), loyaal zijn en de mentaliteit van het familiebedrijf meedragen: er wordt behoorlijk op de kosten toegekeken. Men grapt soms wel eens dat Jef Colruyt zelf nog persoonlijk de onkostennota’s tekent. Het samenbrengen van beide bedrijfsculturen wordt geen akkefietje. Welke bedrijfscultuur zal overheersen is evenmin duidelijk. Het zal vermoedelijk afhangen van de plek waar de hoofdzetel komt. Daar is men nog niet uit. Wordt het het mondaine Kontich of toch het Halle aan de poort van het Pajottenland. Als je afspreekt in een hotel ‘De Schelde’ lijkt dat echter al een uitgemaakte zaak.

“This is a IT powerhouse,” meent Ashley Abdo. Samen ruim 1.700 werknemers, goed voor een omzet van meer dan 235 miljoen euro. En onafhankelijk. Totnogtoe. Moeten wat oppassen met dat woordgebruik… En toch kan het wat worden, want de geviseerde kmo-markt van vijftig tot duizend werknemers is duidelijk ‘underserved’. Jef Colruyt denkt dat RealDolmen met een jaarlijkse groei van 5 tot 8 procent tegen 2011 een omzet kan halen van 400 miljoen euro. “Over een jaar of twee is er opnieuw ruimte voor een overname.” Daarop stak hij een sigaretje op en maande zijn topmanagers aan om aan het werk te gaan. Vandaag, vrijdag, moesten de kaderleden en het personeel nog toelichting krijgen, een week na Cadzand. Het kan soms snel gaan tussen Halle en De Schelde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content