Volgens de dienst is de naam autopilot verwarrend. Het is namelijk geen automatische piloot die zonder menselijke bestuurder kan, maar een assistent bij het rijden.

''Om misverstanden en valse verwachtingen te voorkomen, eisen wij dat 'autopilot' in reclames niet meer wordt gebruikt'', heeft het Kraftfarht-Bundesamt aan Tesla laten weten. Duitse media citeerden zondag uit de brief aan de Amerikaanse autobouwer.

'Autopilot is een risico'

Het Duitse onderzoeksinstituut zegt in een rapport dat de Autopilot daarnaast een 'aanzienlijk risico in het verkeer' is. Zo zou hij niet de juiste markeringen op de weg volgen in een zone van wegwerkzaamheden. Zonder markeringen volgde de wagen gewoon de auto voor zich.

Een ander gevaar is dat de wagen maar veertig meter achter zich kan kijken. Op de Duitse snelwegen zijn er echter gebieden waar geen snelheidslimiet is, waardoor er zomaar een auto met 200 km/u aan kan komen razen. Dan is een zicht veld van veertig meter niet genoeg.

'Onduidelijk wanneer bestuurder moet ingrijpen'

Niet alleen kan de naam 'Autopilot' bestuurders laten denken dat ze zelf niets hoeven te doen, ook geeft het systeem niet aan wanneer de boordcomputer een bepaalde situatie niet kan oplossen en de bestuurder moet ingrijpen. In dat geval rijdt de auto gewoon door.

(ANP/WK)

Volgens de dienst is de naam autopilot verwarrend. Het is namelijk geen automatische piloot die zonder menselijke bestuurder kan, maar een assistent bij het rijden.''Om misverstanden en valse verwachtingen te voorkomen, eisen wij dat 'autopilot' in reclames niet meer wordt gebruikt'', heeft het Kraftfarht-Bundesamt aan Tesla laten weten. Duitse media citeerden zondag uit de brief aan de Amerikaanse autobouwer.'Autopilot is een risico'Het Duitse onderzoeksinstituut zegt in een rapport dat de Autopilot daarnaast een 'aanzienlijk risico in het verkeer' is. Zo zou hij niet de juiste markeringen op de weg volgen in een zone van wegwerkzaamheden. Zonder markeringen volgde de wagen gewoon de auto voor zich.Een ander gevaar is dat de wagen maar veertig meter achter zich kan kijken. Op de Duitse snelwegen zijn er echter gebieden waar geen snelheidslimiet is, waardoor er zomaar een auto met 200 km/u aan kan komen razen. Dan is een zicht veld van veertig meter niet genoeg.'Onduidelijk wanneer bestuurder moet ingrijpen' Niet alleen kan de naam 'Autopilot' bestuurders laten denken dat ze zelf niets hoeven te doen, ook geeft het systeem niet aan wanneer de boordcomputer een bepaalde situatie niet kan oplossen en de bestuurder moet ingrijpen. In dat geval rijdt de auto gewoon door.(ANP/WK)