De start-up, die verbonden is aan de kweekvijver van ruimteorganisatie ESA, is bezig met de ontwikkeling van 's werelds eerste privévliegtuig dat in staat is om net als een helikopter verticaal op te stijgen en te landen. Op de website van ESA staan de eerste foto's van de Lilium.

Volgens de ESA opent de elektrische privéjet de deuren naar een eenvoudigere, stillere en milieuvriendelijkere manier van vliegen. De ontwikkeling van het futuristische vervoermiddel zou in 2018 klaar zijn.

Vliegtraining

''Ons doel is een vliegtuig te ontwikkelen voor alledaags gebruik'', zegt initiatiefnemer Daniel Wiegand op de website van ESA. ''We gaan voor een vliegtuig dat verticaal kan opstijgen en landen en niet afhankelijk is van een luchthaven met een complexe infrastructuur. Om geluidsoverlast en luchtvervuiling te verminderen, gebruiken we elektrische motoren die gebruikt kunnen worden in de buurt van woonwijken."

Het bedrijf achter de Lilium is in februari 2015 opgericht door vier ingenieurs en doctoraalstudenten van de Technische Universiteit van München. Ze hebben al verschillende prototypes op de markt gebracht en ontwikkelen nu de eerste ultralichte jet die verticaal kan opstijgen. Volgens de makers vergt een vliegtraining voor de Lilium minimaal twintig uur, dat is vergelijkbaar met een autorijbewijs. (ANP/WK)

De start-up, die verbonden is aan de kweekvijver van ruimteorganisatie ESA, is bezig met de ontwikkeling van 's werelds eerste privévliegtuig dat in staat is om net als een helikopter verticaal op te stijgen en te landen. Op de website van ESA staan de eerste foto's van de Lilium.Volgens de ESA opent de elektrische privéjet de deuren naar een eenvoudigere, stillere en milieuvriendelijkere manier van vliegen. De ontwikkeling van het futuristische vervoermiddel zou in 2018 klaar zijn.Vliegtraining''Ons doel is een vliegtuig te ontwikkelen voor alledaags gebruik'', zegt initiatiefnemer Daniel Wiegand op de website van ESA. ''We gaan voor een vliegtuig dat verticaal kan opstijgen en landen en niet afhankelijk is van een luchthaven met een complexe infrastructuur. Om geluidsoverlast en luchtvervuiling te verminderen, gebruiken we elektrische motoren die gebruikt kunnen worden in de buurt van woonwijken."Het bedrijf achter de Lilium is in februari 2015 opgericht door vier ingenieurs en doctoraalstudenten van de Technische Universiteit van München. Ze hebben al verschillende prototypes op de markt gebracht en ontwikkelen nu de eerste ultralichte jet die verticaal kan opstijgen. Volgens de makers vergt een vliegtraining voor de Lilium minimaal twintig uur, dat is vergelijkbaar met een autorijbewijs. (ANP/WK)