Duizenden rekeningen BNP Paribas Fortis meermaals gedebiteerd

Donderdagochtend werden ongeveer 200.000 betaaltransacties van 18 september nog een paar keer gedebiteerd bij BNP Paribas Fortis.

Donderdagochtend werden ongeveer 200.000 betaaltransacties van 18 september nog een paar keer gedebiteerd bij BNP Paribas Fortis.

“Het probleem is vanochtend vastgesteld en intussen alweer teruggedraaid. Tegenover de mensen die hierdoor even in het rood kwamen, willen we ons excuseren”, aldus de woordvoerster van BNP Paribas Fortis gisteren. Verschillende media meldden dat het probleem bij Atos Worldline lag, maar dat ontkent de woordvoerster.

“Het gaat om een ongelukkige samenloop van omstandigheden: een it-probleem, mogelijk bij onze server, en een menselijke interventie.” Zo werd van de transacties (geldafhalingen en Bancontact-betalingen) van 18 september een kopie aangemaakt die normaal na enkele dagen wordt vernietigd. Maar deze keer bleef die kopie om een nog onbekende reden in het it-systeem van de bank zitten. Daar werd die donderdagochtend door een medewerker geactiveerd.

BNP Paribas Fortis benadrukt dat de gedebiteerde transacties sinds gisterenmiddag 12.05 uur opnieuw werden aangezuiverd. “Men zal hierover ook geen spoor meer terugvinden in de uittreksels. Het was natuurlijk wel vervelend voor zij die deze voormiddag niet konden betalen omdat hun rekening verkeerdelijk in het rood stond.”

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content