E-mail is nog lang niet dood

© iStock
Pieterjan Van Leemputten

Het einde van e-mail wordt al jaren aangekondigd maar voor Amerikaanse werknemers blijkt niets minder waar.

Of ze het allemaal leuk vinden is een andere vraag, maar zo’n zes op tien Amerikaanse werknemers (61 %) beschouwen e-mail als ‘zeer belangrijk’ voor hun job. Voor het web is dat 54 procent, dat concludeert het Pew Research Center dat op regelmatige basis naar technologiegebruik op het werk polst.

Een ander opmerkelijk resultaat is dat de vaste lijn door 35 procent van de respondenten als ‘zeer belangrijk’ wordt ervaren, dat is meer dan de 24 procent voor de gsm. Sociale media mag dan wel zeer populair zijn, slechts vier procent van de respondenten vindt het echt belangrijk voor zijn of haar job.

Het rapport is opmerkelijk omdat sommige bedrijven en trendwatchers al enkele jaren voorspellen dat e-mail op zijn retour is. Veel bedrijven proberen de stroom van berichten (en de tijd die we er aan besteden) te beperken met alternatieven. Zo zijn er vandaag sociale netwerken en instant messaging tools specifiek voor bedrijven, denk maar aan Yammer.

Werkcensuur

Hoewel sociale media nog niet enorm belangrijk zijn voor de gemiddelde kantoorwerker, heeft 46 procent van de werkgevers wel regels over wat je wel en niet online mag zetten. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2006. Ook het blokkeren van bepaalde websites gebeurt op de werkvloer bij 46 procent van de ondervraagden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content