eCall klaar voor grote uitrol

© Belga Picture
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Het paneuropese eCall-systeem voor automatische noodoproepen in de wagen, is klaar voor de grote uitrol. Dat kondigde het consortium rond eCall aan, in de marge van de eSafety Forum Workshop in Brussel.

Het paneuropese eCall-systeem voor automatische noodoproepen in de wagen, is klaar voor de grote uitrol. Dat kondigde het consortium rond eCall aan, in de marge van de eSafety Forum Workshop in Brussel.

Het eCall-consortium met initiator NXP en partners als IBM, BMW, Allianz, Deutsche Telekom en het Belgische Touring greep de eSafety Forum Workshop aan om een laatste ‘field trial’ af te ronden. Drie wagens met het Automotive Telematics On-Board Unit Platform (ATOP) van NXP legden gedurende twee weken in totaal 16.000 kilometer af in 16 Europese landen. Daarbij werden 15.000 eCall-testberichten uitgestuurd – 50% via sms, de andere helft via een in-band modem – over het mobiele netwerk van Deutsche Telekom en hun roaming partners.

“De test is probleemloos verlopen en bewijst dat eCall werkt over de Europese landsgrenzen heen”, zei Kurt Sievers van NXP. “De hardware is er, er is geen technologisch obstakel meer, we zijn klaar voor de grote uitrol”, klonkt het triomfantelijk. Toch is het in ons land nog wachten op een nationaal regelgevend kader: werk voor de komende federale regering.

Noodoproepen worden verwerkt door de back-end van IBM en naar de alarmcentrales doorgestuurd. In België komen de oproepen terecht bij Touring die ze aan de hulpdiensten doorspeelt. “Een voordeel is dat wij een bijkomende filter kunnen zijn om onterechte oproepen eruit te halen”, legt woordvoerder Danny Smagghe van Touring uit.

Met het eCall-systeem zouden volgens de Europese Commissie 2.500 levens per jaar gered kunnen worden. “In België kunnen we via eCall 147 verkeersdoden per jaar uitsparen”, voegde Smagghe toe. Europa wil dat tussen 2013 en 2015 alle nieuwe voertuigen uitgerust zullen zijn met een eCall-systeem.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content