Eén AIR-app voor alle platformen

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Adobe speelt handig in op de moeilijkheid die de huidige versplintering van platformen en schermen creëert voor app-ontwikkelaars. Met AIR 2.5 en InMarket wil het die moeilijkheid tackelen.

Adobe speelt handig in op de moeilijkheid die de huidige versplintering van platformen en schermen creëert voor app-ontwikkelaars. Met AIR 2.5 en InMarket wil het die moeilijkheid tackelen.

‘Multi-screen’, het woord valt erg vaak op de gebruikersconferentie van softwarebedrijf Adobe, AdobeMax, in Los Angeles. Het is dan ook een vitaal element van de strategie waarop het bedrijf momenteel inzet. “De grote uitdaging is om voor al die verschillende apparaten – pc’s, smartphones, tablet en zelfs tv’s – alle toepassingen en websites er goed te doen uitzien”, onderstreepte Adobe-cto Kevin Lynch tijdens zijn keynote. Het is de reden waarom Adobe in zijn websiteontwikkeltool Dreamweaver voortaan voor 3 soorten schermen (klein, medium en groot) automatische CSS-aanpassingen mogelijk maakt.

Opmerkelijk wel: “Het is tegenwoordig ‘mobile first’ voor ons, een omslag van 180 graden. We komen immers erg dicht bij het tijdperk waarin meer mensen mobiel surfen dan via een pc”, aldus nog Lynch. Een belangrijke aankondiging is dan ook AIR 2.5, de nieuwe versie van Adobe’s ontwikkelplatform. “We hebben het mogelijk gemaakt om voortaan slechts 1 app te bouwen voor alle mogelijke mobiele platformen, in plaats van een afzonderlijke app voor elk platform”, vertelt David Wadhwani, senior vice president Creative and Interactive Solutions Business bij Adobe.

Via het evenzeer nieuw gelanceerde Adobe InMarket zullen ontwikkelaars die app vervolgens kunnen publishen op alle bestaande en komende app stores en marketplaces. “Dat moet een enorme tijd- en kostenbesparing betekenen voor ontwikkelaars”, aldus nog Wadwhani.

De redenering van Adobe voor de lancering InMarket is logisch: elke toestelbouwer wil tegenwoordig zijn eigen app market lanceren, er blijven er maar bijkomen. Dat is zowel een uitdaging voor de (individuele) ontwikkelaars, die hun apps zo breed mogelijk verspreid willen zien, als voor de toestelbouwers, die toegang willen hebben tot zoveel mogelijk ontwikkelaars.

InMarket distribueert die apps in de plaats van de ontwikkelaar naar de verschillende app stores van de toestelbouwers, regelt de geldstromen en zorgt voor de nodige analytics. Adobe verwacht dat er in 2011 meer dan 10 app markets zullen verbonden zijn met InMarket.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content