Eén op tien ontevreden over outsourcingcontract

Ruim één op tien Belgische outsourcingcontracten krijgt een onvoldoende. Dat blijkt uit de recente ‘Outsourcing 2010’-studie van Equaterra. Toch is de algemene tevredenheid wat toegenomen.

Ruim één op tien Belgische outsourcingcontracten krijgt een onvoldoende. Dat blijkt uit de recente ‘Outsourcing 2010’-studie van Equaterra. Toch is de algemene tevredenheid wat toegenomen.

Steeds meer grote Belgische bedrijven kiezen ervoor om een deel van hun ict-toepassingen of netwerk uit te besteden. Slechts een kleine minderheid van 5 procent van de 175 ondervraagde ondernemingen heeft vandaag nog geen outsourcingcontract. Equaterra hield 420 Belgische contracten tegen het licht. Het gaat om contracten van minimaal 1 miljoen euro.

Volgens Jef Loos, Europees researchdirecteur bij Equaterra, is de Belgische outsourcingsmarkt 1,5 miljard euro waard. En ook dit jaar zou dat nog met 10 procent stijgen. Zo’n 15 contracten van minimaal 5 miljoen euro lopen dit jaar af en moeten vernieuwd worden. De helft van de ondervraagde bedrijven wil trouwens nog meer outsourcen.

Kostenbesparingen en een betere kwaliteit zijn de drijfveren. Het vinden van de juiste mensen en kennis is na het crisisjaar 2009 wat afgenomen. “De Belgische dienstenleveranciers doen het niet slecht. Algemeen is de tevredenheid toegenomen van 68 naar 71 procent”, vertelt Loos nog. Toch krijgen 50 van de 420 contracten een onvoldoende van de klant. Dat is 12 procent van het totaal. “In vergelijking met andere landen in Europa, waar dat cijfer oploopt tot 20 procent, valt dat eigenlijk nog wel mee”, aldus Loos.

Atos Origin, Logica en BT scoren helemaal niet goed. Opvallend is dat Econocom net zoals vorig jaar helemaal aan de top staat op het vlak van klantentevredenheid.

Toelichting over de nieuwe studie kan u ook bekijken op [datanews.tv]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content