Uit een enquête van AVG in samenwerking met researchbedrijf Qualtrics komt naar voren dat smartphone- en tabletgebruikers voorzichtig omspringen met mobiele aankopen en bankverrichtingen: maar 35 procent gebruikt zijn mobiel apparaat om te shoppen, 38 procent om bankzaken te regelen. Als reden geven ze: een gebrekkige veiligheid. In 'intieme' foto's of filmpjes op hun toestel bewaren, lijken ze dan weer geen gevaar te zien- dat wordt door één op de vier mensen gedaan. O, ironie.

'Het onderzoek toont duidelijk aan dat er verwarring heerst bij consumenten over wat veilig is en wat niet', concludeert AVG-ceo J.R. Smith. 'Miljoenen mensen riskeren persoonlijke of professionele schaamte, en tegelijk remmen ze innovaties als mobiel winkelen en bankieren af. Het wordt tijd dat de industrie bewustwording creëert rond privacy en veiligheid.'

De enquête werd afgelopen januari gehouden. Er werden meer dan 5000 smartphone- en tabletbezitters uit vijf verschillende landen (de VS, Frankrijk, Duitsland, Brazilië en het Verenigd Koninkrijk) bevraagd.