Een week met de mobiele taxidienst Uber naar de redactie

© Reuters

De via een app te raadplegen taxidienst Uber gaf de afgelopen week vijf gratis taxiritjes weg in Brussel. Hoe betrouwbaar is Uber? Wij namen de proef op de som.

Met de alternatieve taxidienst Uber was het afgelopen week mogelijk om vijf taxiritten gratis te krijgen. Met de actie ging de mobiele aanbieder van taxidiensten in de aanval tegen Brussels minister van vervoer Brigitte Grouwels, die sinds de lancering van de taxidienst drie Uber-wagens in beslag genomen heeft omdat de taxidienst niet zou voldoen aan de wet.

UberPOP, de taxidienst die Uber eind februari lanceerde, is een dienst waarbij particulieren hun auto kunnen delen tegen een vergoeding. De dienst werkt via een app. De gebruiker maakt een account aan, waarbij met name het emailadres en de creditcardgegevens belangrijk zijn. Hierdoor gaat de hele transactie via de app, er hoeft niets cash betaald te worden en de factuur komt in uw mailbox terecht zodra u op uw bestemming bent.

Ik woon in Gent en kom iedere ochtend rond negen uur aan in Brussel Centraal. Daar neem ik normaal gesproken de bus, die er ongeveer een half uurtje over doet naar de redactie. Maar om eens na te gaan waar de heisa rond Uber juist om draait, besluit ik een week naar de redactie te reizen met uberPOP.

Maandag
Terwijl ik uit de trein stap, open ik de app. Ik zie dat er één chauffeur actief is in Brussel. Op het kaartje zie ik de locatie van zijn auto. Ik druk in de app op ‘uberPOP bestellen’ en krijg de melding dat mijn chauffeur onderweg is.

De chauffeur heet Othman en rijdt in een Volkswagen EOS, zo leert de app mij. Acht minuten later staat hij voor me. Othman heeft een net wit overhemd aan en een grote glimlach op zijn gezicht. ‘Het is mijn tweede dag voor Uber en het bevalt me heel goed!’ Othman is doorgaans een privéchauffeur, in een Mercedes E-klasse. ‘Niet mijn eigen auto hoor!’, lacht hij. Rijden voor Uber doet hij tijdens vrije dagen. Voor een paar uurtjes, zo lang er ritjes zijn. Het is te merken dat hij al veel rijervaring heeft. Hij rijdt soepel en ik voel me volledig op mijn gemak. Halverwege de rit merk ik dat hij geen navigatie in zijn auto heeft. Hoe doe je dat dan? ‘Dat zit allemaal in mijn hoofd, ik woon hier’, lacht hij weer. Vlak voordat we bij mijn eindbestemming zijn, vertelt Othman dat hij het fijn vindt dat hij zelf zijn werktijden bij Uber kan bepalen. Soms rijdt hij een paar uurtjes, als hij zin heeft. Dat levert hem een mooie bijverdienste op. ‘En als ik op mijn vrije dag geen zin heb, blijf ik lekker thuis.’

Ik stap uit en krijg gelijk een mail binnen. Normaal gezien kost de rit me 13,43 euro. Nu is het gratis.

Dinsdag
In de trein van Gent naar Brussel bekijk ik alvast de app. Gisteren duurde het 8 minuten voordat de chauffeur in Brussel Centraal was. Als mijn timing vandaag beter is, zal hij er ongeveer tegelijk zijn en verlies ik geen tijd. Maar op de kaart zie ik geen Uber-chauffeurs in Brussel. Ik probeer er een te bestellen via de app maar bots op een melding: ‘Sorry, er zijn geen auto’s beschikbaar. Probeer het straks opnieuw!’ Ik besluit niet te wachten en neem de bus.

Woensdag
Vandaag werk ik thuis, geen Uber dus. Maar om negen uur kijk ik toch even in de app of ik in Brussel een chauffeur zou kunnen krijgen. Maar het antwoord luidt hetzelfde als gisteren: geen chauffeurs van Uber op de baan.

Donderdag
Rond negen uur sta ik weer in het station van Brussel. Weer geen Uber-chauffeurs te bespeuren in de app. Na twee minuten wachten, komt mijn bus aangereden. Ik besluit die te nemen. Bijna aangekomen aan de redactie, open ik nog even de applicatie. En ja hoor, er is nu wel een chauffeur actief. Maar als ik tien minuten later opnieuw kijk, is hij alweer verdwenen.

In de namiddag valt me op dat er wel een Uberchauffeur actief is, maar dat die zich constant op een vreemde locatie bevindt: in een straat in het zuiden van Brussel, ver buiten het stadscentrum. Ik kan hem niet bestellen, want hij bevindt zich op meer dan 30 minuten rijafstand van mijn locatie. Ik denk dat hij thuis zit te wachten op een rit en terwijl iets anders aan het doen is.

Als ik om half vijf naar het station ga, zie ik dat er twee chauffeurs actief zijn. Maar ik krijg hen niet opgeroepen. De melding ‘geen auto’s beschikbaar’ duikt weer op. Maar op het routemapje zijn er toch echt twee te zien. De dichtstbijzijnde is wel 25 minuten van mij verwijderd. Ik vermoed dat ze me weigeren omdat zo’n lange rit hen te weinig oplevert.

Vrijdag Ik werk opnieuw thuis, maar check toch nog eens de app: weer geen Uberchauffeurs op de baan.

Na vijf dagen testen lijkt de aanpak van minister Grouwels te werken: op uberPOP kan je vooralsnog niet echt rekenen. Ik heb maar één ritje kunnen versieren, op de andere dagen bleek de bus betrouwbaarder. Toch was die ene rit zo aangenaam dat ik Uber gerust wat vaker zou willen gaan gebruiken…

Wim Kopinga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content