De Kloutparty is al een hele tijd een populair fenomeen in de VS, en krijgt nu ook navolging in ons land. In de Antwerpse Social Media Club, gevestigd in Kube8 in de Samberstraat, vindt dinsdagavond de eerste editie plaats, waar Belgische sociale mediagebruikers met een hoge Kloutscore - een cijfer tussen 1 en 100 dat de invloed van de gebruiker op Twitter en Facebook weerspiegelt - verwelkomd worden voor een exclusief feestje met gratis hapjes en drankjes.

Hoe hoger de Kloutscore, hoe meer exclusiviteit. Zo worden gebruikers met een score vanaf 70 punten opgehaald met een limousine en ongelimiteerd getrakteerd op champagne. Wie 40 punten heeft, zal het dan weer moeten stellen met een gratis pintje.

De feestjes zijn vooral gericht op adverteerders en reclamemensen. Op zo'n Kloutparty kunnen zij makkelijk zien welke mensen invloedrijk zijn op sociale netwerksites. 'Voor hen is de Kloutparty een garantie dat hun product zichtbaarheid zal krijgen', aldus initiatiefnemer Cain Ransbottyn van marketingbureau The Other Agency in Het Nieuwsblad.

De sociale media-elite zal niet voltallig aanwezig zijn. Regi van Milk Inc - met een score van 81 punten de 'meest waardevolle' sociale mediafiguur in Vlaanderen - gaf verstek voor de Kloutparty.

Er heerst hier en daar kritiek op het feestje. Onder andere Amaury Van Kenhove van het socialemediabureau Enchanté vindt het concept 'pervers'.

De Kloutparty is al een hele tijd een populair fenomeen in de VS, en krijgt nu ook navolging in ons land. In de Antwerpse Social Media Club, gevestigd in Kube8 in de Samberstraat, vindt dinsdagavond de eerste editie plaats, waar Belgische sociale mediagebruikers met een hoge Kloutscore - een cijfer tussen 1 en 100 dat de invloed van de gebruiker op Twitter en Facebook weerspiegelt - verwelkomd worden voor een exclusief feestje met gratis hapjes en drankjes. Hoe hoger de Kloutscore, hoe meer exclusiviteit. Zo worden gebruikers met een score vanaf 70 punten opgehaald met een limousine en ongelimiteerd getrakteerd op champagne. Wie 40 punten heeft, zal het dan weer moeten stellen met een gratis pintje.De feestjes zijn vooral gericht op adverteerders en reclamemensen. Op zo'n Kloutparty kunnen zij makkelijk zien welke mensen invloedrijk zijn op sociale netwerksites. 'Voor hen is de Kloutparty een garantie dat hun product zichtbaarheid zal krijgen', aldus initiatiefnemer Cain Ransbottyn van marketingbureau The Other Agency in Het Nieuwsblad. De sociale media-elite zal niet voltallig aanwezig zijn. Regi van Milk Inc - met een score van 81 punten de 'meest waardevolle' sociale mediafiguur in Vlaanderen - gaf verstek voor de Kloutparty. Er heerst hier en daar kritiek op het feestje. Onder andere Amaury Van Kenhove van het socialemediabureau Enchanté vindt het concept 'pervers'.