Eigen 3G-datanetwerk van hulpdiensten start in april

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Onder de naam ‘Blue Light Mobile’ wordt het Tetra-netwerk van de hulpdiensten uitgebreid met een mobiele 3G-datadienst. Goed een jaar geleden werd dat contract door Astrid – de uitbater van het communicatienetwerk van de hulpdiensten – gegund aan Belgacom, Halys en Astrium.

Onder de naam ‘Blue Light Mobile’ wordt het Tetra-netwerk van de hulpdiensten uitgebreid met een mobiele 3G-datadienst. Goed een jaar geleden werd dat contract door Astrid – de uitbater van het communicatienetwerk van de hulpdiensten – gegund aan Belgacom, Halys en Astrium.

Ondertussen is de Blue Light Mobile (BLM) mvno-constructie (mobile virtual network operator) bijna operationeel. “Momenteel lopen nog de laatste testen met onze eerste bètatesters: vier politiezones, een unit van de Federale Politie en één brandweerzone”, vertelt Christian Mouraux, product management & market intelligence manager. “We mikken op een lancering in de loop van april, maar we willen zeker eerst nog de feedback van de testers afwachten”, aldus Mouraux.

Astrid komt met het aanbieden van een 3G-datadienst tegemoet aan de stijgende vraag van hulpdiensten voor mobiele datatoepassingen, en wil met BLM een betere oplossing bieden dan wat operatoren nu zelf al bieden aan lokale korpsen.

Concreet zullen hulp- en veiligheidsdiensten met een BLM-simkaart (geleverd door het Franse Halys) op een beveiligde en snelle manier databanken kunnen raadplegen en documenten, mails, foto’s en video’s kunnen versturen en uitwisselen via het 3G-netwerk van Belgacom. Mocht de dekking onverhoopt wegvallen, dan wordt automatisch overgeschakeld naar de andere beschikbare 3G-netwerken van Mobistar of Base, en in grensstreken met buitenlandse netwerken. De BLM-communicatie krijgt bij Belgacom prioriteit op het 3G-netwerk, zodat hulpverleners bij verzadigde netwerken – niet onlogisch in bijvoorbeeld rampsituaties of drukbevolkte evenementen – als eerste toch verbinding kunnen maken.

Daarnaast zet Astrid ook sterk in op 24/7-ondersteuning – het EADS-filiaal Astrium levert de nodige uitrusting – en op veiligheid. “Alle communicatie wordt geëncrypteerd en over een vpn-tunnel verstuurd”, zegt Mouraux. BLM-gebruikers krijgen ook toegang tot een private cloud van de Belgische hulp- en veiligheidsdiensten en hun eigen lan-omgeving. De kosten worden in real-time beheerd.

Wat de precieze kostprijs is, wil Astrid nu nog niet kwijt. “Daarvoor is het wachten tot we finaal lanceren”, zegt Mouraux. En wat met 4G, willen we graag nog weten. “BLM is 4G-ready. Later zullen we 4G ondersteunen, maar eerst willen we de lancering afwachten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content