Het nieuwe gsm-R-systeem, een eigen netwerk van de NMBS, moet het bestaande analoge radiosysteem vervangen. Op die manier kunnen treinbestuurders snel en efficiënt communiceren met de verkeersleiders en andersom. Dat moet de veiligheid op het spoornetwerk sterk verhogen. Botsingen en treinrampen zouden tegen 2010 dus veel minder waarschijnlijk moeten zijn. Gsm-R wordt de standaard voor de Europese spoorwegen.Het nieuwe fusiebedrijf Nokia Siemens Networks levert de technologie voor het nieuwe netwerk en installeert ze. Infrabel, de beheerder van het spoorwegnetwerk, investeert 90 miljoen euro. De NMBS nog eens 40 miljoen in toestellen voor de personeelsleden en in gsm-R apparatuur voor de locomotieven.

Het nieuwe gsm-R-systeem, een eigen netwerk van de NMBS, moet het bestaande analoge radiosysteem vervangen. Op die manier kunnen treinbestuurders snel en efficiënt communiceren met de verkeersleiders en andersom. Dat moet de veiligheid op het spoornetwerk sterk verhogen. Botsingen en treinrampen zouden tegen 2010 dus veel minder waarschijnlijk moeten zijn. Gsm-R wordt de standaard voor de Europese spoorwegen.Het nieuwe fusiebedrijf Nokia Siemens Networks levert de technologie voor het nieuwe netwerk en installeert ze. Infrabel, de beheerder van het spoorwegnetwerk, investeert 90 miljoen euro. De NMBS nog eens 40 miljoen in toestellen voor de personeelsleden en in gsm-R apparatuur voor de locomotieven.