De technologie zit in de ID.3- en ID.4-modellen die vanaf nu worden geproduceerd. Wie al met zo'n elektrische Volkswagen rijdt, zal nog één keer naar de garage moeten gaan om het systeem te installeren.

Driemaandelijkse update

Na een test bij drieduizend voertuigen wil VW vanaf de zomer om de drie maanden een update doorstralen naar de auto's. 'Zo zullen alle geleverde ID.-modellen gedurende hun hele levenscyclus op hetzelfde softwareniveau blijven als nieuwe auto's', klinkt het. De updates kunnen nieuwe functies omvatten, maar het kan ook om ingrijpende technische aanpassingen gaan.

De stap geldt als een belangrijke etappe in de strategie van Volkswagen om steeds meer eigen software in de voertuigen te steken. 'Dit is de volgende stap in onze transformatie naar een techbedrijf en in de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen', stelt Ralf Brandstätter, de topman van het automerk. Het VW-concern wil bijvoorbeeld tegen 2024 ook een eigen besturingssysteem voor zijn wagens klaar hebben.

'Over the air'-updates zijn overigens niet nieuw in de autosector: bij Tesla's is dit al enkele jaren mogelijk.

De technologie zit in de ID.3- en ID.4-modellen die vanaf nu worden geproduceerd. Wie al met zo'n elektrische Volkswagen rijdt, zal nog één keer naar de garage moeten gaan om het systeem te installeren.Na een test bij drieduizend voertuigen wil VW vanaf de zomer om de drie maanden een update doorstralen naar de auto's. 'Zo zullen alle geleverde ID.-modellen gedurende hun hele levenscyclus op hetzelfde softwareniveau blijven als nieuwe auto's', klinkt het. De updates kunnen nieuwe functies omvatten, maar het kan ook om ingrijpende technische aanpassingen gaan.De stap geldt als een belangrijke etappe in de strategie van Volkswagen om steeds meer eigen software in de voertuigen te steken. 'Dit is de volgende stap in onze transformatie naar een techbedrijf en in de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen', stelt Ralf Brandstätter, de topman van het automerk. Het VW-concern wil bijvoorbeeld tegen 2024 ook een eigen besturingssysteem voor zijn wagens klaar hebben.'Over the air'-updates zijn overigens niet nieuw in de autosector: bij Tesla's is dit al enkele jaren mogelijk.