Euphony betaalt zijn consultants niet

Pieterjan Van Leemputten

Telecomverdeler Euphony heeft zijn zelfstandige verkopers al sinds deze zomer niet meer betaald. Dat zeggen meerdere bronnen aan onze redactie. Euphony zelf reageert niet.

Telecomverdeler Euphony heeft zijn zelfstandige verkopers al sinds deze zomer niet meer betaald. Dat zeggen meerdere bronnen aan onze redactie. Euphony zelf reageert niet. Euphony verkoopt telefonie, elektriciteit, internet, digitale tv en overige diensten. Maar voor zijn verkoop buitenshuis doet het bedrijf beroep op zelfstandige consultants. Die zijn niet in loondienst, maar krijgen wel commissie op basis van het aantal abonnementen die worden verkocht.

De afgelopen weken contacteerden twee consultants los van elkaar onze redactie om te melden dat het bedrijf al sinds de zomer niet betaalt. Ook op enkele fora zijn gelijkaardige klachten te vinden.

Beloftes
Het lijkt er op dat de zelfstandige verkopers steevast aan het lijntje worden gehouden. In een mail naar hen toe van 15 november bevestigt het bedrijf de problemen, maar garandeert het tegelijk dat het zijn verantwoordelijkheden zal nakomen. In een soortgelijk bericht naar de consultants toe op 8 januari van dit jaar zegt het bedrijf dat het jaarlijks nieuwjaarsfeest (waarvoor de aanwezigen zelf tickets moesten kopen) niet zal doorgaan en wordt vervangen door een regionale drink.

Een van de consultants die ons contacteerde zegt dat hij zijn zelfstandige activiteiten intussen heeft moeten opdoeken omdat Euphony maar niet met geld over de boeg kwam. Hoeveel consultants er exact voor het bedrijf werken is niet bekend, maar het zou om een paar duizenden gaan. Daarnaast telt het bedrijf 164 werknemers.

Euphony kwam afgelopen zomer in het nieuws toen bleek dat het zijn sponsorcontract met Racing Genk niet langerkon betalen. Door de nieuwe telecomwet, waarbij klanten na zes maanden mogen overstappen, verloor het bedrijf flink wat inkomsten. In augustus leek er echter beterschap toen het bedrijf meldde dat het nieuwe investeerders in Nederland had gevonden.

Al kan een kritische geest zich afvragen hoe fair de praktijken van Euphony zijn. Zo zeggen zowel een ex-callcentermedewerker als een gedupeerde klant ons dat verkopers van het bedrijf zich steevast voordoen als verkopers van Mobistar. Enkel wie het contract goed nakijkt komt te weten dat je eigenlijk een contract met Euphony sluit.

Hallo Euphony?Onze redactie probeert zowel Frank Van De Wege, hoofd van Euphony, als de woordvoerder al sinds vrijdag te bereiken maar beide heren waren steevast onbereikbaar. Vanmiddag vernam onze redactie van een assistente van Van De Wege dat de topman momenteel in het buitenland zit en bijgevolg onbereikbaar is. Vanaf volgende week woensdag is het bedrijf naar eigen zeggen bereikbaar voor commentaar.

Update 17.45 uur:Euphony blijkt na publicatie toch bereikbaar te zijn voor commentaar. Het bedrijf bevestigt de betalingsproblemen maar ceo Frank Van de Wege wenst in een reactie per email wel een verklaring af te leggen:

“Euphony ontkent niet dat er een achterstand is i.v.m. betalingen van commissies aan haar verkopers, maar niet tegenstaande zijn er deze ochtend verschillende commissies betaald. In het huidige economisch klimaat duurt de herfinanciering langer dan verwacht, maar wij kunnen bevestigen dat het herfinancieringsdossier in een ver gevorderd stadium zit. Euphony zal dan ook, zoals de voorbije 12 jaar, haar verkopers niet in de steek laten en haar verplichtingen nakomen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content