Het was op initiatief van EURid, de Europese domeinnaambeheerder, dat 75 leerlingen van het vierde en vijfde leerjaar op een zonnige oktobervrijdag achter de laptop plaatsnamen om hun eerste stapjes in de programmeerwereld te zetten. "Als Europese domeinnaambeheerder zijn we mee verantwoordelijk voor een stukje internet, en op die manier is het ook voor ons van belang dat zoveel mogelijk mensen leren coderen", vertelt Ilze Sermole, Liaison Manager. "We willen als bedrijf iets terugdoen voor de maatschappij, en daarom trokken we deze week tijd en middelen uit om in drie Europese basisscholen te leren coderen."

Een tienjarige leer je nog geen commands schrijven, maar de basisprincipes van het programmeren doen begrijpen kun je wel. Daarvoor is er de kindvriendelijke programmeertaal Scratch waarmee ze een katje op het scherm een dansje lieten uitvoeren. Kleuren, muziek, achtergronden,... alles konden de kinderen zelf instellen en programmeren. Met kleurrijke blokjes werden de commandos zichtbaar, zodat de kinderen spelenderwijs de logica van een programma in zich opnamen. "Leuk", vond de kleine Inès het in elk geval. Maar of ze nu later voor een job als programmeur zal kiezen? "Dàt weet ik nu toch ook nog niet", glimlacht ze geheimzinnig. Maar toch: nu ze de smaak te pakken heeft weet je maar nooit.

Het was op initiatief van EURid, de Europese domeinnaambeheerder, dat 75 leerlingen van het vierde en vijfde leerjaar op een zonnige oktobervrijdag achter de laptop plaatsnamen om hun eerste stapjes in de programmeerwereld te zetten. "Als Europese domeinnaambeheerder zijn we mee verantwoordelijk voor een stukje internet, en op die manier is het ook voor ons van belang dat zoveel mogelijk mensen leren coderen", vertelt Ilze Sermole, Liaison Manager. "We willen als bedrijf iets terugdoen voor de maatschappij, en daarom trokken we deze week tijd en middelen uit om in drie Europese basisscholen te leren coderen."Een tienjarige leer je nog geen commands schrijven, maar de basisprincipes van het programmeren doen begrijpen kun je wel. Daarvoor is er de kindvriendelijke programmeertaal Scratch waarmee ze een katje op het scherm een dansje lieten uitvoeren. Kleuren, muziek, achtergronden,... alles konden de kinderen zelf instellen en programmeren. Met kleurrijke blokjes werden de commandos zichtbaar, zodat de kinderen spelenderwijs de logica van een programma in zich opnamen. "Leuk", vond de kleine Inès het in elk geval. Maar of ze nu later voor een job als programmeur zal kiezen? "Dàt weet ik nu toch ook nog niet", glimlacht ze geheimzinnig. Maar toch: nu ze de smaak te pakken heeft weet je maar nooit.